Nortura i Bondebladet uke 8/2019

 

Nortura får forskningsmidler til Griseløftet

Midlene kommer fra "Forskningsmidlene for jordbruk og matindustri" og skal bygge kunnskap for ytterligere styrking av velferden til slaktegrisen.

Griseløftet

Høsten 2018 relanserte vi Gilde Edelgris gjennom Griseløftet. I Griseløftet er velferdsfremmende tiltak for grisen vektlagt. Nå har vi sammen med Norges miljø og biovitenskapelige universitet (NMBU), og samarbeidspartnerne Felleskjøpet Fôrutvikling, Norsvin R&D og Fjøssystemer, fått innvilget en forskningssøknad som skal bygge kunnskap for en ytterligere styrking av velferden til slaktegrisen.

Målet med det innvilgede forskningsprosjektet er å legge grunnlaget for videreutvikling av svinekjøtt-kategorien og økt verdiskapning. Prosjektet skal blant annet jobbe med utvikling og dokumentasjon av velferdsfremmende tiltak for slaktegrisen, som kan svare på økte forventninger og krav fra forbrukerne. Arbeidet skal ha en praktisk tilnærming. Det skal utvikles løsninger som kan brukes av Norturas svineprodusenter og verktøy som kan brukes for å dokumentere velferden til våre slaktegriser. Prosjektet vil også undersøke sammenhenger mellom velferdsfremmende tiltak og kjøttkvalitet hos slaktegris under norske produksjonsbetingelser. 

Vant innovasjonscamp
Flere av deltakerne i forskningsprosjektet, inkludert Nortura, var tidligere i år med på ett av lagene som gikk av med seieren i landbrukets innovasjonscamp. "DigiPig" er navnet på ideen som gikk av med seieren i innovasjonscampen. "DigiPig" skal kombinere kamera- og sensorteknologi med kunnskap om dyrevelferd for å registrere og dokumentere trivselsnivå til dyra i fjøset. Målet er at dette skal bidra med både praktisk nytte i bondens daglige arbeid med å følge opp dyra, men også som et grunnlag for å skape tillitt ut mot kunder og forbrukere om at dyra har fått et godt liv. 

Seieren i innovasjonscampen innebærer forsknings- og utviklingsstøtte fra Forskningsrådet og Innovasjon Norge til å utvikle ideen og forsøke å realisere den til en konkret løsning. Til sammen vil forskningsprosjektet knyttet til Griseløftet og arbeidet med innovasjonsideen "DigiPig" være gode grunnlag for å styrke arbeidet med dyrevelferd og bygge merverdi for Nortura og våre merkevarer. 

 


 

Prior lanserer nye produkter

– Vi har mye nytt og spennende på planen fremover. Blant annet lanserer vi et nytt «rett i ovnen»-konsept med urtemarinert kalkunfilet, sier kategorisjef Cathrine Sjølie Nielsen.

Kalkunfileten skal være et lettvint middagsalternativ som gir et sunt, godt og raskt resultat på 20 minutter. Produktet kan gå rett inn i steikeovnen i formen den kommer i, og har lavt fettinnhold og er rik på protein. 

Produktet passer godt med ovnsbakte rotgrønnsaker, og dersom man tilsetter et par spiseskjeer med matfløte i formen når det er cirka fem minutter igjen av steketiden har man en god saus. Man vil finne produktet i Obs, og i tillegg er det frivillig listet i Mega, Extra, Meny, Spar, Joker, Kiwi og Bunnpris.  

I tillegg kommer det en ny produktserie med enkle kyllingmiddager. «Litt av en kylling» blir pakket i sjøgrønne poser merket med Nyt Norge-merket. Serien lanseres med vingeklubber i to ulike smaker hos Kiwi-butikkene.

– Det er en enkel og sunn hverdagsmiddag, eller hvis du bare har lyst på litt smågodt, sier kategorisjef Kjersti Sørby.

Vingeklubbene kommer ut i to forskjellige smaker. Den ene varianten har smak av røkt paprika, og den andre er inspirert fra etiopiske smaker med fokus på mild chili og ingefær. På baksiden av pakkene er det tips til godt tilbehør. 

Tre nye kylling- og kalkunprodukterI uke åtte lanserer Prior tre nye kylling- og kalkunprodukter.

 


 

Tid for Kje

Nå på etterjulsvinteren og våren er det sesong for en fantastisk spesialitet fra Nortura, nemlig Stjernekje. Jacobs-butikkene, Meny og Spar kan friste med ferske Kje i tre kampanjeuker, uke 8 (18. - 24. februar), uke 11 (11. - 17. mars) og uke 18 (29. april - 5. mai).

Bruken av kjekjøtt øker stadig og blir mere og mere populært. For mange har dette blitt en skikkelig delikatesse og mattradisjon. 

Kje har en mild, og nydelig smak   
Kjøttet egner seg fantastisk godt til gryterett, frikassé og ikke minst langtidssteking av bog og lår på lav varme. Som tilbehør har du mye å velge mellom, men f.eks. rotgrønnsaker, urter, sennepssaus etc. Kje egner seg også godt til marinering eller med diverse krydder. En langtidsstekt kjebog eller et kjelår blir et fantastisk måltid.  Søk på "kje" på matprat.no og bli inspirert! 

Stjernekje
Stjernekje, som du nå får sjansen til å kjøpe hos Meny, Spar og Jacobs-butikkene, er utvalgte ferske kje med krav til kjøttfylde og vekt, altså kje av ypperste kvalitet. Dette er unge dyr, fôret mest med melkeerstatning og noe kraftfôr. Den lave alderen og melkefôringen gir et meget mørt og mildt kjøtt.

Løp og kjøp, eller bestill hos din butikk!

Kjekjøtt i dillsausFoto: Matprat. Oppskrift på kje i dillsaus finner du på Matprat.no

 


 

Bedret resultat for Nortura i 3.tertial

Driftsresultatet i 3.tertial økte med 157 millioner kroner mot fjorår. Totalt for året endte driftsresultatet på 88 millioner kroner, noe som er 65 millioner lavere enn i 2017.

Engangskostnad knyttet til fremtidige forpliktelser for omstilling og gavepensjon (96 millioner kroner) bidro til resultatsvekkelsen. Nedgang i merkevaresalget og økt salg gjennom industrikanalene bidro isolert sett til lavere marginer i morselskapet, men iverksatte tiltak i Forbedringsprogrammet bidro til en resultatforbedring i 3.tertial. 

Forbedringsprogrammet har betydelig oppmerksomhet i hele organisasjonen. Det leveres godt i tiltakene som er initiert og av resultatorienterte tiltak i programmet har Nortura i løpet av 2018 realisert om lag 230 millioner kroner i resultatforbedring. 

– Vi ser resultatene av forbedringsarbeidet Nortura nå gjennomfører, sier styreleder i Nortura, Trine Hasvang Vaag.

Les mer om resultatet / Årsmelding for 2018.

 


 

Bestill øremerker innen 1. mars

Nortura gir et pristillegg på kr 12 per dyr, avregnet på slakteoppgjøret for sau og lam med elektroniske øremerke. Årets merketilbud skal du ha fått på e-post eller i posten i november i fjor. Bestiller du innen 1. mars får du 13 % rabatt på elektroniske merker.

For å oppnå medlemsrabatt bestiller du på www.osid.no eller returnerer bestillingsskjemaet i tilbudsbrevet du fikk fra OS ID® og Nortura i november (bestilling på telefon gir ikke rabatt). 

Merkene mottar du i god tid før lamming. Husk å påføre forventa start på lamming når du bestiller, produksjon og utsending styres i stor grad etter disse opplysningene. Fram til 30. juni får du samme rabatt ved tilleggsbestilling av øremerker som ved hovedbestilling. 

Hvis du ikke har mottatt tilbudet, ta kontakt med OS IDs kundesenter på tlf. 62 49 77 00.

 


 

Marked

Denne uka slaktes det ca. 3 700 storfe og det er for lite til å dekke etterspørselen. Dekningsgraden er 70 prosent og markedet suppleres med fryst storfe fra reguleringslager. Dette lageret er redusert med ca. 850 tonn fra nyttår, men det er fortsatt 1 900 tonn fryst norsk storfe på lager som industrien kan benytte seg av utover ettervinteren og våren. 

Av gris slaktes det ca. 18 400 stk. denne uka og med det er markedet dekket.

Det slaktes litt småfe også, ca. 2 400 lam og 500 sau. Det aller meste skjæres ferskt.

 


 

Pris

Det er ingen prisendringer denne uka.