Søk:

Du er her: Hovedsiden / Organisasjon / Nyheter /Salgsvekst for svin

Verktøylinje

Salgsvekst for svin

(Oslo, 21.02.12) Appetitten på svinekjøtt øker blant norske forbrukere. Stadig flere vil ha det ferdigstrimlet, for å kunne lage middag i en fei.

Gilde EdelgrisEtter en svak tilbakegang i 2008 og 2009, økte forbruket av svinekjøtt med to-tre prosent i 2010. Nå tyder ferske tall fra den største leverandøren på at veksten fortsetter.

– Salget økte med nye 2,8 prosent i fjor, og denne trenden har fortsatt inn i 2012, sier Anita Mikalsen, kategoridirektør for kjøtt i Nortura, morselskapet til Gilde.

Bestselgerne er koteletter, ribbe, stek og filet. Men brattest er veksten for ferdigstrimlet kjøtt.

– Etterspørselen økte med over 50 prosent ifjor. Så langt i år er salget opp nye 30 prosent og utgjør snart en sjettedel av nordmenns butikkomsetning av svinekjøtt.

Ligner kylling
Veksten har sammenheng med at norske forbrukere vil spise sunt og lettvint, mener seniorkonsulent John Spilling i Ipsos MMI, som står bak undersøkelsen Norske Spisefakta.

– Renskåret svinekjøtt har en forbrukerprofil som ligner kylling. Det inneholder lite fett, kan brukes i mange retter og er ikke spesielt dyrt. Dette er viktige valgkriterier for norske forbrukere, sier Spilling.

Gjennomsnittlig har nordmenn svinekjøtt til middag nesten 50 ganger i året.

– Sterkt vekst for ferdigstrimlet kjøtt spesielt stemmer godt med den lettvinthetstrenden som har preget kjøkkenvanene våre de senere årene. Vi ønsker å få middagen klar raskt og uten for mye jobb, samtidig som vi vil ha følelsen av faktisk å ha laget mat selv.

Må smake godt
Samtidig er det viktig for mange forbrukere at det å spise sunt og magert ikke går på bekostning av smaken, påpeker Anita Mikalsen i Nortura.

– Derfor har vi nå lansert en rekke nyheter innen produktserien Edelgris, som er saftigere enn vanlig svinekjøtt fordi det er mer marmorert. Likevel inneholder det bare rundt tre prosent fett i gjennomsnitt.

Edelgris er basert på en egen svinerase som er forsket frem i et samarbeid mellom Gilde og Norsvin.

– Dette samarbeidet pågår fortsatt, og gir et godt grunnlag for produkttilpasninger i tråd med forbrukernes ønsker også i tiden fremover, sier Mikalsen.