Søk:

Verktøylinje

Bønder er filmstjerner i reklamefilm fra Gilde

(29.01.14) Norske bønder er hovedpersoner i den nye reklamefilmen fra Gilde. En sauebonde fra Sogndal, en svineprodusent fra Steinkjer og en storfebonde fra Sel er valgt ut til å representere den norske bonden og det norske kjøttet.

Silja VestadFor at kjøttet som kommer fra Gilde er hundre prosent norsk, er det ikke alle som vet.

– Kun halvparten vet at Gilde er hundre prosent norsk. Derfor er det viktig for oss å formidle dette, fordi dette er unikt for Gilde. Alt kjøtt som er merket med Gilde kommer fra norske gårder og norske dyr. I reklamefilmen får vi se hvordan dette værharde, langstrakte landet med sitt kalde klima er selve basisen for å få frem kjøtt av høy kvalitet, levert av stolte norske bønder, sier marketingdirektør i Nortura, Silja Vestad (bildet).

Gilde – norske bønders egen merkevare
18.000 bønder i Norge er Nortura-bønder. Disse leverer blant annet gris, sau og storfe til Nortura. Kjøttet som kan kjøpes i butikk er merket med Gilde, bøndenes egen merkevare.

– De aller fleste vet hva Gilde er, men ikke alle vet at Gilde er norske bønders egen merkevare. Å drive med dyrehold og gårdsbruk i Norge er et viktig og hardt arbeid. Derfor synes vi det er fint at vi i reklamefilmen møter tre ulike, norske bønder som på hver sin måte forteller hvordan de er stolte av å levere norsk kjøtt av høy kvalitet til Gilde-merket, sier Vestad.

Tre bønder fra ulike deler av landet er valgt ut til å være med i reklamefilmen fra Gilde. Svineprodusent Rigmor Hustad fra Steinkjer, sauebonde Gunner Henjum-Reppen fra Sogndal og storfebonde Terje Jonny Sveen fra Sel.

– Jeg synes det er viktig å være med i denne reklamefilmen og på den måten være med å representere det jeg produserer. Jeg tror ikke folk går og tenker over hvor maten kommer fra og hvor den er laget. Derfor håper jeg dette kan være med på å formidle mer om jobben som ligger bak maten man kjøper i butikken, sier svineprodusent, Rigmor Hustad.

Norsk husdyrhelse i verdenstoppen
Det er blant annet i anledning Gildes 50-års feiring i år, at denne reklamefilmen er laget for å vise frem den norske bonden og det norske kjøttet.

– I 50 år har norske bønder levert kjøtt til Nortura, som kan kjøpes under merkevaren Gilde. Norsk husdyrhelse er i verdenstoppen og kjøttet kommer fra naturlige, sunne og friske dyr. Dette tror vi er kunnskap som hver og en av oss synes er viktig å ha når vi handler mat, forteller Vestad.

Reklamefilmen vil rulle over tv-skjermene fra og med 31. januar.