Søk:

Verktøylinje

Deler ut gratis designgriller

(Oslo, 25.03.14) Det kjente arkitektkontoret Snøhetta har designet de 30 grillene Gilde deler ut i anledning sin egen 50-årsdag.

Snøhettagrill

– Gilde fyller 50 år i år og det ønsker vi å markere. Mange griller når de er ute på tur, og grillpølser er foretrukket turmat for mange. Vi ønsker med disse grillene å bidra til en god turopplevelse og ikke minst en god matopplevelse. Vi ønsker også at dette skal være en solid grill som skal kunne stå ute i mange år, derfor inngikk vi et samarbeid med Snøhetta om å designe grillene, sier Elin Ytterdahl Tohje, informasjonssjef i Nortura.

Selv om Snøhetta er vant med å jobbe med langt større konstruksjoner, tok arkitektkontoret utfordringen på strak arm da det ble spurt av Nortura om å designe en grill som skal kunne passe like godt inn på en rasteplass på skogen som på en offentlig badestrand.

– Gjennom en kombinasjon av lys fiberarmert betong og rustfritt stål, har vi laget en folkelig og robust grill som i seg selv er en liten skulptur, sier Kjetil Trædal Thorsen, grunnlegger og direktør i Snøhetta.

Interaktiv konkurranse
Alle som ønsker det kan være med i konkurransen om å vinne en grill. Det eneste man trenger å gjøre er å sende inn en begrunnelse med hvorfor man kunne tenke seg en grill, og ikke minst hvor man ønsker den plassert – enten det er i hagen, parken, ved idrettsanlegget eller barnehagens faste rasteplass i skogen.

De neste ukene kan folk komme med forslag om hvor de ønsker grillene plassert. På www.gilde.no/grillpølse er det laget et interaktivt norgeskart, der man også kan følge med hvor andre har foreslått utplassering, og der man kan stemme på forslagene man liker best. Minst 30 designgriller skal deles ut, og vinnerne kåres i begynnelsen av mai.

– Der noen ønsker en grill på offentlig grunn, vil vi i gå i dialog med kommunen for å se om det er muligheter for å få lov til å montere en grill som blir stående permanent, sier Ytterdahl Tohje.

 

Om Nortura
Nortura er en av landets ledende matvarebedrifter og det største merkevarehuset innen kjøtt- og eggprodukter. Konsernet er privat eiet av norske bønder som også er leverandører og råvareprodusenter. Vi har virksomhet 35 steder i Norge, og henter kjøtt og egg fra bønder i alle fylker og kommuner over hele Norge. Våre merkevarer er Gilde, Prior, Eldhus, Thulefjord, Joika og Terina. I tillegg har Nortura en betydelig produksjon av EMV-produkter til dagligvarehandelen. Nortura leverer egg og kjøtt til norske restauranter, storkjøkken, kiosker og bensinstasjoner. Samtidig er vi en stor leverandør av råvarer til matvareindustrien. Med 5.600 årsverk og datterselskaper i inn- og utlandet, omsatte Nortura i 2013 for 20,6 milliarder kroner og hadde et resultat før skatt på 210 mnok