Søk:

Verktøylinje

Høytid for Joika-salg

(Oslo, 14.04.14) Salget av Joika stiger markant i påsken.

Joika i pose

Detaljhandelstall fra fjoråret viser en litt overraskende trend i nordmenns påskehandel. For der mange tenker lam, egg og grillpølser som tradisjonell påskemat, viser salgstall at også salget av Joika øker kraftig ved påsketider.

I gjennomsnitt ble det i 2013 solgt over 62 000 Joika bokser hver måned i Norge, mens i måneden rett i forkant av påske steg antall solgte bokser med 29 prosent. Dette tilsvarer nærmere 80 000 Joika-bokser. Det selges mest Joikakaker på Vestlandet enn ellers i landet.

Økningen stemmer godt med en undersøkelse YouGov har gjort for Nortura i et representativt tverrsnitt av den norske befolkningen.

- Undersøkelsen viser at en av tre forbinder Joika-kaker med hytte- og turliv, som for mange er sentrale påskeaktiviteter, sier informasjonssjef Elin Ytterdahl Tohje i Nortura.

Kreative ferdigmat-kokker
Den samme undersøkelsen avslører også et visst avvik mellom hva folk hevder å utrette på kjøkkenet, og hva de faktisk utretter på egen hånd. Ti prosent innrømmer å ha servert ferdigmat og latet som de har laget den selv.

- Det er jo mange som pynter litt på ferdigmaten. For eksempel er det vanlig for mange å helle litt ekstra fløte i sausen til Joika-kaker, og dandere med tyttebærsyltetøy. Da har du jo gjort en ekstra innsats for middagshyggen. At mange velger å presentere maten som selvlaget tar vi som et stort kompliment, sier Ytterdahl Tohje.

Undersøkelsen viser at andelen kreative ferdigmat-kokker er høyest i Oslo og Akershus og lavest på Sørlandet. Forskjellene er likevel små, og tyder på at folk som later som de lager hjemmelaget finnes jevnt spredd over hele landet.