Søk:

Verktøylinje

Årsmøtet i Nortura:

– Nortura skal være et lokomotiv

(10.04.14) – Nortura skal være lokomotivet for den norske kjøttbransjen, understreket Svebestad i sin tale til årsmøtet, og sammenlignet med posisjonene Statoil og Telenor har innenfor sine bransjer.

Nortura skal være lokomotivet for den norske kjøttbransjen, understreket Svebestad i sin tale til årsmøtet, og sammenlignet med posisjonene Statoil og Telenor har innenfor sine bransjer.

– Alle bransjer har behov for den type selskaper, og Nortura er nødt til å vise gjennom handling at vi tar denne rollen. Vi må sørge for at vi har tilstrekkelig kraft og gjennomføringsevne. Rollen sikrer vi bare ved at vi over tid har en kostnadslederposisjon, samtidig som vi har tilstrekkelig innovasjonskraft til hele tiden å være i front av utviklingen i kjøtt- og eggmarkedet. Men skal vi lykkes, er vi helt avhengig av at vi klarer å løfte resultatet i Nortura betydelig over de resultatene vi har klart de siste åra, sa Svebestad.

Han poengterte at alle – både bøndene, myndighetene, handelen og forbrukerne – vil være tjent med et Nortura i lederrollen.

Skreddersøm koster
Svebestad konstaterte at resultatet i 2013 ikke var godt nok i forhold til målene man satte seg. I tillegg til Norfersk og pinnekjøttsaken, som dro resultatet betydelig, viste han til at ønsker om mer skreddersydde produkter til hver enkelt butikkjede stiller industrien overfor store utfordringer.

– Dette slo inn over oss for fullt i 2013, og vi ser at dette er en utvikling som bare forsterkes. Vi klarte ikke denne omstillingen godt nok i fjor. Vi vil likevel si ja til våre kunder. Da må vi tilpasse industrien vår og lære oss å jobbe på den måten. Men samtidig må vi få kundene til å skjønne at skreddersøm gir et annet kostnadsbilde og at det må gjenspeiles i prisene ut fra Nortura, sa Svebestad.

Må jage inntekter
Svebestad understreket at Nortura og kjøttindustrien i tillegg til å jage kostander også må ha fullt fokus på å sikre sine inntekter.

– Alle som kjenner dagligvarehandelen og kjøttbransjen vet hvor knallhardt marginpresset på kjøtt er. Vi vet godt at kjedene taper store penger på sin omsetning av kjøtt, men det kan faktisk ikke vi ta ansvar for, sa Svebestad, som varsler en tøff forhandlingsstrategi fra Norturas side.

– Her kommer lokomotivrollen inn. Hvem andre enn Nortura kan klare å bryte denne sirkelen? Svaret gir seg sjøl. Derfor har vi det siste året vært ekstremt tydelige i vår kommunikasjon med kundene på at nå må vi begynne å samhandle på en annen måte. Vi tok noen steg i riktig retning i forbindelse med kjedeforhandlingene i fjor, og vi registrerer en større forståelse for at vi har en felles utfordring vi må løse sammen, sa han.

Svebestad trakk fram fornying og innovasjonskraft som en vei ut av blindgaten kjøttkategorien har kjørt seg fast i.

– Vi må utvikle kjøtt på samme måte som en for eksempel har utviklet grønt- og brødkategoriene. Disse har gått foran og vist hvordan det er mulig og løfte marginer og inntjening, samtidig som det har ført til både mer mangfold og kvalitet til forbruker. Det må vel i høyeste grad være det som kalles en vinn-vinn-situasjon. Vi i Nortura kommer til å prioritere samhandling med de kundene som ønsker å følge et slikt spor, sa Svebestad.