Søk:

Verktøylinje

Øko-kampanjen virket

(Oslo, 02.01.14) Norgeshistoriens største økologikampanje har satt spor hos forbrukerne, 35 % sier kampanjen har gitt de lyst til å kjøpe mer økologisk mat.

2013 har vært året for den største felles økokampanjen noen sinne i Norge. Kampanjen er et samarbeid mellom Matmerk, Coop, Ica, Rørosmat, Norgesgruppen, Tine, Nortura, Bama, hotellkjeden Choice, Debio, Oikos, og Statens Landbruksforvaltning (SLF). Målet har vært å øke kjennskap til og kunnskapen om økologisk matproduksjon hos forbrukerne.

- Evalueringen viser at kampanjen har nådd mange av de målene vi satte, viktigst er det kanskje at 47 % av målgruppen sier de nå har et positivt inntrykk av økologi. Og ikke minst har 35 % av de som har fått med seg kampanjebudskapet fått mer lyst å kjøpe økologisk mat, sier direktør i Matmerk Nina Sundqvist.

FRI-kampanjen hadde et totalbudsjett på 10 millioner og har bestått av tv-filmer, digital annonsering og annonser i trykte medier. Kampanjen har vært gjennomført i tre perioder i 2013. Hovedmålgruppen har vært kvinner mellom 24-50 år. Kvinner er generelt mest positive til økologisk mat og står for innkjøpene.

- Hovedbudskapet om å velge bort kunstige tilsettingsstoffer har fått god gjenklang hos denne delen av forbrukerne, sier Sundqvist

- Det er vanskelig å måle direkte effekter på salg på bakgrunn av en slik kampanje, men vi ser at evalueringen viser at andelen som sier de aktivt ser etter Ø-merket i butikk har gått opp fra 12 til 18 % fra 2012 til 2013. Jeg tror derfor at denne kampanjen også har bidratt til at salgstallene for økologisk mat har en positiv utvikling i 2013, avslutter Sundqvist.

Kampanjen er evaluert av Mediacom og Ipsos MMI.