Søk:

Verktøylinje

Svin i stekepose er ny påskefavoritt

(Oslo, 03.04.14) I ukene inn mot påske opplever Nortura stor etterspørsel etter tre spesielle nye svineprodukter. Også salget av lammelår og de tradisjonelle påskefavorittene, pølser og bacon, stiger markant nå i dagene frem mot påske.

Denne våren har mange nordmenn fått en ny favoritt, nemlig svinekjøtt i stekepose. Nortura opplever i disse dager en stor etterspørsel etter innovasjonsproduktet.

- Etter at vi lanserte Edelgris i stekepose har salget gått over all forventning. Vi selger nå, få uker etter lanseringen, dobbelt så mye som forventet, sier informasjonssjef Elin Ytterdahl Tohje i Nortura.

I februar i år lanserte Nortura tre Gilde-produkter i stekepose; Edelgris kamstek, Edelgris svinenakke og Edelgris svinestek. Etter lanseringen kan det se ut som om disse tre middagsrettene har fått en renessanse. Og Nortura tror at produktene kan bli nye påskefavoritter.

- Stekeposen forenkler stekeprosessen slik at selv den mest urutinerte hobbykokk vil få et perfekt resultat med stekeskorpe og saftighet i behold. Vi har stor tro på at dette er produkter som også vil slå godt an i påsken, sier Ytterdahl Tohje.

Etterspørselen etter kjøtt generelt stiger kraftig rundt høytiden og lammekjøtt, grillpølser, bacon og påskeskinke er fremdeles store påskefavoritter.  

 

Grillpølser
I de fire ukene som utgjør påskesalget selges det i dagligvare ca. 2000 tonn grillpølser.

Til sammenlikning selges det om lag 313 tonn per uke årlig.

Lammestek
I påsken selges det ca. 900 tonn lammestek/lammelår i norsk dagligvare. På årsbasis selges det ca. 2 600 tonn lammestek/lammelår – og da mest i lammesesongen på høsten.

Bacon
Det selges ca. 500 tonn bacon i de fire «påskeukene» mot 5 800 tonn årlig.

Skinke
Det selges 140 tonn påskeskinke totalt til påske. Utenom sesong er salget av skinkesteker ca. tre tonn.

 

Om Nortura
Nortura er en av landets ledende matvarebedrifter og det største merkevarehuset innen kjøtt- og eggprodukter. Konsernet er privat eiet av norske bønder som også er leverandører og råvareprodusenter. Vi har virksomhet 35 steder i Norge, og henter kjøtt og egg fra bønder i alle fylker og kommuner over hele Norge. Våre merkevarer er Gilde, Prior, Eldhus, Thulefjord, Joika og Terina. I tillegg har Nortura en betydelig produksjon av EMV-produkter til dagligvarehandelen. Nortura leverer egg og kjøtt til norske restauranter, storkjøkken, kiosker og bensinstasjoner. Samtidig er vi en stor leverandør av råvarer til matvareindustrien. Med 5.600 årsverk og datterselskaper i inn- og utlandet, omsatte Nortura i 2013 for 20,6 milliarder kroner og hadde et resultat før skatt på 210 mnok