Agro Transport AS skal kjøre Norges første biogass-dyrebil

(10.11.20) Totalt 17 dyrebiler, hvorav en bil kan kjøre storfe i to etasjer. Det blir realiteten når lokale transportører slår seg sammen og danner nytt transportselskap sammen med Nortura.

– Agro Transport AS skal bli det mest profesjonelle og effektive transportselskap for levende dyr i Norge, fra venstre; Einar Risnes, Nortura, Erling Vaula, Agro Transport, Kay Ove Rundevold, Rundevold Transport, Egil Torgersen, Rennesøy Trafikk, Willy Finnbakk, RU-leder Agro i Nortura

Rundevold Transport AS, Rennesøy Trafikk AS og Reiersen Dyretansport AS. Dette er de tre lokale transportselskapene i Agro som sammen med Nortura skal stå for all inntransport av firbeinte til anleggene i Egersund og Forus.

Mandag 2. november ble det nye aksjeselskapet Agro Transport AS etablert. Der Rundevold, Rennesøy og Reisersen til sammen eier halve selskapet, og Nortura SA eier den andre halvparten.

– En slik etablering viser at Nortura og de lokale transportselskapene har hånda på rattet sammen, bokstavelig talt, sier Einar Risnes.

Har allerede spart 100.000 kilometer

Bakgrunnen for det nye transportselskapet er Nortura-styrets vedtak om å effektivisere all inntransport. Netto gevinstpotensiale er beregnet til 35 millioner kroner i 2025, når endringene er gjennomført.

Dette er imidlertid ikke en innsparing som blir synlig på bunnlinja til Nortura. Gevinsten kommer etter hvert på Norturabondens avregning når man leverer slakt, gjennom et redusert fratrekk.

Og allerede før selskapet er i gang, har Nortura og de nye partnerne klart å effektivisere inntransporten med 100.000 færre kilometer (korrigert for volum), over de siste 14 månedene.

– Bedre planlegging, bedre materiell og bedre samhandling i alle ledd fra produsent til slakteri, sier Risnes.

Selv om de lokale transportørene i utgangspunktet har kontrakt ut 2021, er det de enige om å sparke i gang Agro Transport AS allerede fra nyttår.

Klimasmart inntransport

Ved oppstart vil det nye selskapet ha 14-15 biler og sju hengere. I løpet av første halvår av 2021 kommer ytterligere to nye biler. En som kan kjøre storfe i to etasjer, den andre av bilene går på miljøvennlig biogass, og er den første dyrebilen i sitt slag i Norge.

– Inntransport av firbeinte slaktedyr skal ikke bare være mest mulig kostnadseffektivt og brukervennlig. Det skal også være klimasmart. Det handler både om færre antall kjørte kilometer, men også om mer miljøvennlig transportmateriell, sier Risnes.

Utsendt nyhetsbrev

Om du har mottatt nyhetsbrev på e-post om etablering av Agro Transport AS, men tilhører området i tidl. Aust-Agder der Krageboen er transportør gjør vi oppmerksom på at dette området ikke blir berørt av etableringen av Agro Transport AS.

 

Nortura sin nye inntransportstrategi mot 2025

Styret vedtok i mars 2019 ny inntransportstrategi for Nortura. Sammen med dagens transportører og sjåfører skal inntransporten effektiviseres. Netto gevinstpotensiale er beregnet til 35 millioner per år når endringene er gjennomført i 2025.

Se informasjon i Eierbrev per 21. mars 2019 (kategorien Eierbrev krever innlogging)