Søk:

Verktøylinje

Kjøttcompagniet med egen nettside

(29.09.17) Kjøttcompagniet skal gi bønder med en unik produksjon eller god idé mulighet til å bringe dette ut i markedet. Nå er Kjøttcompagniet på nett – der bonden kan ta kontakt direkte.

kjottcompagniet.no

– Nå skal vi begynne jakten på nye matkonsepter basert på lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller råvare, sier leder i Kjøttcompagniet, Bente Avseth-Bakke.

Hun har det siste halvannet året jobbet med å utvikle selskapet som skal holde i Norturas satsning på lokalmat og matspesialiteter. Kjøttcompagniet tok i 2016 over merkevarer som Gilde økologisk, Prior økologisk, Santa Kristina og Thulefjord, og har utviklet nye produktserier som Edelgris fra Vega og Gilde Grasfôra. Med lanseringen av den nye nettsiden skrus arbeidet opp flere hakk.

– Nortura er antageligvis Norges største lokalmatprodusent med våre 18.800 bønder, spredd ut over hele landet, og vi mye gull bakover i verdikjeden vår, sier Avseth-Bakke.

kjottcompagniet.no kan bønder med en gründer i magen enkelt ta direkte kontakt med Bente Avseth-Bakke og hennes kolleger i Kjøttcompagniet.

– Vi er stolte over å ha en selskapsstruktur som gjør det mulig for flere å blomstre, og sånn skal det selvsagt forbli. Kjøttcompagniet blir en mulighet for de bøndene som sitter på en matskatt, men som ikke ønsker eller har anledning til å drive hele løpet på egenhånd, sier Avseth-Bakke.

Når Nortura etablerer nye spesialvarestrømmer må det være basert på at vi har inngått avtaler i sluttmarkedet. De produsentene som ønsker å levere inn i disse varestrømmene må tegne avtale med Nortura. Det ligger samtidig i sakens natur at dette ofte er små volum. Nortura er derfor nødt til å legge begrensninger på hvor mange avtaler som kan inngås, slik vi allerede kjenner det med for eksempel kvalitetskalv, kje, sommerlam osv.