Nortura blant Norges mest innovative

(12.06.18) Nok en gang er Nortura med på Innovasjonsmagasinets liste over de 25 mest innovative virksomhetene i Norge. Norwegian topper listen, tett fulgt av bedrifter som Jotun, Kongsberg Gruppen, DNB og Posten. Nortura havner i år på 13. plass.

– Vi er veldig fornøyd og stolt over å ha kommet på listen i år også, det er en stor motivasjonsfaktor at arbeidet som legges ned blir lagt merke til. Vi vil være en synlig aktør i nyskapingen som skjer. Nortura sin visjon på innovasjon er at vi gjennom vår innovasjonskraft skal være blant de mest innovative aktørene innenfor matindustrien – og der føler vi at vi er på vei, sier Gurill Narum Mediaa, direktør for Innovasjon i Nortura.

«Matvareprodusenten som eies av 19 000 bønder befester posisjonen som innovativt fyrtårn med stor villighet til å tenke nytt. Arne Kristian Kolberg og hans team jobber bevisst og grundig for å bli en sirkulærøkonomi-vinner, og de er på god vei. Hvem sier at ikke norske bønder er innovative og teknologisk oppdaterte?», heter det i juryens beskrivelse.

– Vi jobber med det siste innen innovasjonsmetodikker/prosesser, og er generelt opptatt av å være utadrettet og samarbeide med andre aktører i innovasjonsprosjekter, og det tror jeg blir lagt merke til, sier Mediaa.

Her er noen eksempler på innovasjonsprosjekter Nortura har realisert de siste årene:

  • Samarbeidet med legemiddelselskapet Biovotec, der eggehinnemembranen fra våre egg utvikles til sårhelende plaster.
  • Samarbeidsprosjekt med Felleskjøpet; den nye fabrikken Bioco, der restråstoff fra kyllingproduksjon skal bli til proteinrike produkter.
  • En ny pakketeknologi som forlenger holdbarhet på kjøtt.
  • Innført programmet «Det Grønne Skiftet» for en mer bærekraftig verdiskaping.
  • Lansert kjøttfrie produkter.
  • Lansert Min Kiosk – en app som gjør det enkelt å bestille det man trenger til arrangementer for lag og foreninger.

Se hele pressemeldingen på nortura.no