Nortura lykkes i å bygge sau og lam som hverdagsmat

(11.09.20) Nortura har de siste årene jobbet systematisk med å øke salget av sau og lam til hverdags - med mål om å bidra til en bedre markedsbalanse og økt inntjening til bonden. Arbeidet har gitt resultater. I forkant av årets lammesesong hadde Nortura i år en volumvekst på fem prosent på lam og åtte prosent på sau.

– Det tar tid å endre forbruksvaner, men strategien vår har fungert. Mange som tidligere så på lam som fest og høytidsmat, lager nå enkle hverdagsmiddager med lammekjøttdeig, og tidligere skeptikere til sauekjøtt har i sommer lagt våre saueburgere på grillen, sier konsernsjef i Nortura, Anne Marit Panengstuen.

Nortura har i år gjort det spesielt godt i grillsesongen, og salget av sau og lam til grillen er mer en doblet sammenlignet med fjoråret. I tillegg er produktserien Gilde hverdagslam i vekst og blir nå tilgjengelig i flere butikker og med flere ulike produkter enn tidligere. Per nå tar serien unna 1000 lam i uken, og Nortura forventer også en ytterligere vekst.

– Vellykkede produktlanseringer og godt samarbeid med dagligvarekjedene og våre kunder i serveringsmarkedet har vært utslagsgivende for resultatene vi nå begynner å se. Vi har blant annet fokusert på smaking i butikk og å inspirere til nye retter og bruksområder. I tillegg har vi fått god drahjelp av oppmerksomhet rundt overskuddssituasjonen i mediene, sier Panengstuen.

Nye satsninger denne høsten
Denne høsten lanserer Nortura flere nye produkter til serien Gilde hverdagslam; kebabkrydrede strimler, ternet benfritt grytekjøtt, lammelår i skiver, fryst hamburger og fryst grytekjøtt. I tillegg videreføres grillnyheten lammelår i skiver med kryddersmør, som helårsprodukt i Gilde hverdagslam-serien.

Nyheter

I tillegg kommer selvsagt høst-seriene med en rekke ulike produkter tilbake i butikk, men i ny innpakning. Tidligere i år fornyet Nortura designet på Gilde gourmetlam, og nå kommer også Gilde sesong-lam med nytt oppgradert design. Serien vil markedsføres som «Hele Norges lam» og skal formidle historien om de ca. 9000 småfeprodusentene over hele landet som leverer kjøttet.

– Vi står nå med tre slagkraftige lammeserier, som vi gleder oss til å utvikle videre; «Hele Norges lam» for lam i sesong, «Gourmetlam» til helg og fest, og «Hverdagslam» til hverdags, sier Panengstuen.

Mål om bedre markedsbalanse og økt inntjening til bonden
Overskuddssituasjonen som har vært de siste årene har medført lave priser til sau og lammeprodusentene.

Markedsregulator, Nortura totalmarked, melder i dag om en forbedret, men fortsatt utfordrende situasjon. Lagrene med sau er nå i tilnærmet balanse med etterspørselen, men det er fortsatt overskudd av lam her i landet.

– Vi skal gjøre vårt for å fortsatt bidra til en bedre balanse i markedet. Målet vårt er at bonden skal få best mulig betalt for sine produkter, sier Panengstuen.

Volumveksten på fem prosent på lam og åtte prosent på sau gjelder for 2020 i forkant av årets lammesesong, fra uke 1 til uke 34.

Se også Gilde Lam – Alltid tilgjengelig – Til alle anledninger
 

Dagbladet gir terningkast 6 til Gilde fårikålkjøtt!

Juryen er klokkeklar: – Vinneren er i verdensklasse! 

Dagbladet har testet butikkenes utvalg av årets fårikålkjøtt. Gilde går av med seieren og tildeles testens eneste 6er. Her kan du se testen (+ artikkel)

Gilde Fårikålkjøtt