Selger Gilde-produkter etter utgått holdbarhetsdato

(02.05.18) Nortura og Rema 1000 skal kutte matsvinn ved hjelp av holdbarhetsindikatoren Keep-it.

Keep it indicatorNortura har siden slutten av 2015 testet ut en ny og mer presis måte å måle holdbarhet på. Keep-it er en indikator som måler temperaturen på produktet, hele veien fra fabrikk og frem til tilberedning.

På den måten kan indikatoren til enhver tid gi informasjon om den faktiske holdbarheten på produktet.

Keep-it er festet på produktpakningen og viser fortløpende hvor mange dager som er igjen av holdbarheten.

– Da kan forbruker være sikker på ferskheten, trygg på når man kan spise produktet og den hjelper forbruker til å planlegge og unngå å kaste mat, forteller daglig leder i Keep-it, Kristen A. Hovland.

Nortura og Rema 1000 skal nå, som kanskje første i verden, selge varer etter utgått holdbarhetsdato – så lenge Keep-it viser at produktet er holdbart i flere dager. Disse produktene vil selges med 50 prosent avslag og blir et tiltak for å redusere matsvinn i butikk. I første omgang vil dette gjelde produktene Gilde ekstra mør pepperbiff og Gilde ekstra mørt strimlet biffkjøtt.

– Det å klare å redusere matsvinn gjør vi best når vi gjør det sammen med andre. Målsetningen er at disse produktene kommer helt frem til forbruker, blir spist opp og ingen ting blir kastet, sa Konsernsjef Arne Kristian Kolberg da han besøke Rema 1000 tirsdag 17. april.

Sammen han var Mat og landbruksminister Jon Georg Dale. Hos Rema fikk de se hvordan Keep-it fungerer i butikk.

– Det er helt enestående bra. Vi trenger å få redusert matsvinnet og at hele verdikjeden er med på det. Et instrument som dette er en enkel, billig og utmerket måte å få ned matsvinnet på, sa en begeistret Dale.  

Konsernsjef Arne Kristian Kolberg og Mat- og landbruksminister Jon Georg Dale
Konsernsjef Arne Kristian Kolberg og Mat- og landbruksminister Jon Georg Dale