Søk:

Verktøylinje

Dobler antall nøkkelhullprodukter

(Oslo, 14.04.15) Nortura dobler antall nøkkelhullmerkede produkter og ønsker å ta en tydeligere posisjon innenfor områdene sunnhet og helse.

NøkkelhullsmerketDe siste årene har Nortura redusert saltmengden i sine merkevarer betydelig. Nå ønsker Nortura å ta ytterligere grep og gi flere Gilde- og Prior-produkter nøkkelhullmerket. Nøkkelhullmerkede produkter inneholder blant annet mindre fett, salt og sukker enn andre produkter i samme gruppe.

– Nortura ønsker å spille på lag med norske helsemyndigheter, som etterspør flere matvarer med nøkkelhullmerket. Vi ser trendene rundt sunnhet og helse når det kommer til mat. Vi skal derfor sørge for at landets sterkeste merkevarer innen mat går foran. Vår ambisjon er å doble antall nøkkelhullprodukter i løpet av 2016, sier konsernsjef i Nortura, Arne Kristian Kolberg.

Nortura har i dag allerede 186 produkter merket med nøkkelhull. Nå er altså målet å doble antall produkter i løpet av 2016.

– Vi skal også ha som ambisjon å tilby nøkkelhull innenfor alle kategorier hvor vi har produkter, så langt det er praktisk mulig å få til. Allerede i 2015 vil vi tilby flere nye produkter merket med nøkkelhull, sier Kolberg.

I de neste lanseringsvinduene vil det komme betydelig flere nøkkelhullprodukter. I Prior sin nye sommersatsing vil hele 95 prosent av de nye produktene ha en slik merking.

– Vi vil bidra til å gjøre det enkelt å ta sunnere valg i butikkhylla, og gjøre vårt for å bidra til bedre folkehelse, sier Kolberg.
 

Om Nøkkelhull

Nøkkelhullet gjør det enkelt å velge sunnere. Nøkkelhullmerkede varer inneholder mindre fett, salt, sukker og mer fiber sammenlignet med matvarer innenfor samme gruppe. Nøkkelhullmerket finner du på ferdigpakkede matvarer, fersk fisk og skalldyr i tillegg til frukt, grønnsaker og poteter.

Nøkkelhullet er en frivillig merkeordning for sunnere matvarer som myndighetene i Norden står bak. I Norge er det Helsedirektoratet og Mattilsynet som har ansvaret for ordningen.

Bruk av Nøkkelhullmerket utløser krav om at ferdigpakkede varer må merkes med en næringsdeklarasjon. Slik kan forbrukerne enkelt sjekke innholdet av næringsstoffer i produktet. Frukt, bær, grønnsaker, fisk og sjømat er unntatt fra dette kravet. Nøkkelhullmerket var opprinnelig en svensk merkeordning, og har eksistert siden 1989.
 

Om Nortura SA

Nortura er en av landets ledende matvarebedrifter og det største merkevarehuset innen kjøtt- og eggprodukter. Konsernet er privat eiet av norske bønder som også er leverandører og råvareprodusenter. Vi har virksomhet 29 steder i Norge, og henter kjøtt og egg fra bønder i alle fylker og kommuner over hele Norge. Våre merkevarer er Gilde, Prior, Eldhus, Thulefjord, Joika og Terina. I tillegg har Nortura en betydelig produksjon av EMV-produkter til dagligvarehandelen. Nortura leverer egg og kjøtt til norske restauranter, storkjøkken, kiosker og bensinstasjoner. Samtidig er vi en stor leverandør av råvarer til matvareindustrien. Med omtrent 5.500 årsverk og datterselskaper i inn- og utlandet, omsatte Nortura i 2014 for 22 milliarder kroner og hadde et resultat før skatt på 314 mnok.