Søk:

Verktøylinje

Norsk fenalår inntar Paris

(26.06.15) Sist helg fant langtidsmodnet fenalår fra Gilde veien til mang en parisisk handlekurv. I to av byens flotteste matforretninger kan man nå kjøpe norsk fenalår, side om side med spansk iberico-skinke og italiensk parmaskinke.

Av: Karine Sveli, kategorisjef merkevare og Marthine Haugen Petersen, informasjonsrådgiver

Er det italiensk? Iberico? Hva? Skinke av lam! Fra Norge? Det vil jeg gjerne smake! God smak. Litt for salt. Annerledes. Slik lød noen av de mange tilbakemeldingene fra franske forbrukeres første møte med fenalår.

Dior, Chanel og Gilde
På La Grande Epicerie de Paris, delikatesseforretningen på det eksklusive varemagasinet Le Bon Marché (kjent for sin luksuriøse moteprofil), er kvalitetsnivået høyt. Denne gastronomiske institusjonen tilbyr en helhetlig handleopplevelse for sitt kresne publikum. Hit valfarter parisere med høy matkapital, så vel som kokker og foodies fra hele verden. For å la seg friste, inspirere og imponere. De bugnende ferskvarediskene og de flotte omgivelsene gjør nettopp det. Vi snakker hyllemetere med spennende produkter i designprisverdige innpakninger, de flotteste kaker, østers, champagne, og kjøttdisker som selv stjernekokker lar seg imponere av. I dette landskapet promoterte og solgte vi i helgen fenalår fra Norge: Fra Gilde, Tind og Bjorli. Ferskvaresjefen Francois Pouzache har allerede uttalt sin begeistring for den helnorske matskatten og ser potensiale for ekspansjon på det franske markedet.

Dette er et helt unikt produkt, det finnes ikke noe lignende på markedet i Frankrike. Det har høy kvalitet, og har en god historie. Det er magrere enn annen spekemat, det vil våre kunder ha. At det har en IGP (Beskyttet betegnelse) er et kvalitetsstempel. Det viktige er å få fram tradisjonene, det unike med at lammene går på beite nesten hele livet og hele historien bak. Da tror jeg det har potensiale i våre kjøpesterke marked.

Est-ce-que vous voulez gouter du fenalaar? Kategorisjef Merkevare i Nortura, Karine Sveli fikk drillet fransken etter to dager som demo-dame på supermarkedet supermarkedet Leclerc So Ouest.
Est-ce-que vous voulez gouter du fenalaar? Kategorisjef Merkevare i Nortura, Karine Sveli fikk drillet fransken etter to dager som demo-dame på supermarkedet supermarkedet Leclerc So Ouest.

Geografisk beskyttelse som suksesskriterium
Utenlandssatsingen gjennomføres i regi av produsentsammenslutningen Fenalår fra Norge. Merket har geografisk beskyttelse fra Matmerk. Og nettopp en slik beskyttelsesordning, er avgjørende for å lykkes. På samme vis som Champagne og Parmaskinke, garanterer merket særpreg fra et bestemt geografisk område.

Produsentene Bjorli, Tind og Nortura er de tre eneste som produserer den modnede varianten Fenalår fra Norge. Modnet Fenalår fra Norge har som navnet sier lenger modningstid, mindre salt og et vesentlig større smaksspekter.

Landbruksministeren og stjernekokker lot seg begeistre
Med Sylvi Listhaug, Norges ambassadør, to grossister og flere franske journalister tilstede, ble avtalen om innpass på Le Bon Marche høytidelig underskrevet. Gildes modnede fenalår vil bli demonstrert og solgt en gang i måneden ut året, mens Tind foreløpig har fått fast diskplass. Utsalgsprisen på rundt 130 euro/kg understreker hvor unikt og eksklusivt produktene oppfattes. En av Frankrikes virkelige stjernekokker, Eric Briffard, deltok også på arrangementet. Og når han, med flere Michelin-stjerner og utmerkelser på sin CV, snakker varmt om fenalåret vårt, er det bare å la stolthetsfølelsen få fritt spillerom.

Også avtalen med den den sveitsiske grossisten Covain ble signert denne solfylte dagen. Det betyr at Gildes fenalår vil kunne få innpass på flere restauranter i Genève.

Svein Andreassen og Bjørn Ringstad (Tind), Per Berg (Nortura), landbrusminister Sylvi Listhaug og sjefen på La Grande Epicerie samlet for å signere avtalen mellom Fenalår fra Norge og Le Bon Marche.
Svein Andreassen og Bjørn Ringstad (Tind), Per Berg (Nortura), landbrusminister Sylvi Listhaug og sjefen på La Grande Epicerie samlet for å signere avtalen mellom Fenalår fra Norge og Le Bon Marche.

Fenalår på fransk. Restaurant 6 New York. kombinerte smaken av norsk fenalår med franske asparges og posjert egg.
Fenalår på fransk. Restaurant 6 New York. kombinerte smaken av norsk fenalår med franske asparges og posjert egg.


Fra den norske bonden, via Nortura Tynset er fenalår på vei mot gastronomiske høyder i Frankrike. Det burde være bevis nok for at Ekte Tynset er et reelt kvalitetsstempel!