Søk:

Verktøylinje

Pressemelding fra Nortura:

Nortura inngår saltpartnerskap med myndighetene

(05.10.15) I dag signerer Nortura under Helsedirektoratets saltpartnerskap. Partnerskapet samler matbransje, organisasjoner, forskningsmiljø og myndigheter i målet om å redusere saltinntaket i befolkningen. Fram til 2018 er målet å redusere saltmengden i matvarer med 15 prosent.

LOGO

Nortura har lenge jobbet med å redusere saltmengden i egne produkter, og i 2014 ble saltmengden redusert med om lag 300 tonn. Pølsene fra Gilde og Prior inneholder allerede nå 20 prosent mindre salt, og pålegget inneholder 30 prosent mindre salt.

Arbeidet med å kutte salt fortsetter, og neste år vil postei inneholde 21 prosent mindre salt. Det jobbes for å redusere saltinnholdet også i andre kategorier.

– Vi vil være best i klassen på dette og synes myndighetenes initiativ er viktig. Å redusere saltinntaket er et viktig grep for bedre folkehelse, sier Arne Kristian Kolberg, konsernsjef i Nortura.

Nortura har redusert saltmengden over tid, slik at forbrukerne venner seg til endringen.

– Vi ønsker at forbrukerne skal kunne kjøpe kjente og kjære produkter med den samme gode smaken, derfor er det viktig at vi har en gradvis reduksjon i saltinnhold, sier Kolberg.

Flere nøkkelhullprodukter
Det siste året har Nortura jobbet med saltreduksjon innenfor en rekke produktkategorier. Til neste år vil saltmengden i pølser reduseres med 10 prosent og i postei med hele 21 prosent. Saltmengden i pålegg er i år ytterligere redusert med 13 prosent.

Sunnere produkter og helse er et av satsningsområdene i Nortura.

– Forbrukerne er opptatt av sunne produkter og helse, dette er en tydelig trend. Vi jobber mot å nå måltallene som saltpartnerskapet har satt, på de aller fleste produkter innen 2018. Mye er allerede gjort, og i tiden fremover vil vi redusere saltmengden i våre produkter ytterligere. Vi skal også doble antall nøkkelhullprodukter innen 2016 og har som mål å tilby nøkkelhullsprodukter i alle produktkategorier, sier Kolberg.