Søk:

Verktøylinje

Pressemelding fra Nortura:

Flere egg gir sunnere kosthold

(10.03.16) Eggforbruket dobles i påsken, da spiser vi et egg om dagen. Det kan vi gjerne fortsette med ellers i året også, for ingen matvarer gir flere næringsstoffer enn egget.

Fra et halvt til et helt egg gir både matglede og helse et lite puff. Foto: Opplysningskontoret for egg og kjøtt
Fra et halvt til et helt egg gir både matglede og helse et lite puff. Foto: Opplysningskontoret for egg og kjøtt

Påske hele året

– Egget er naturens egen multi vitaminpille, med mineraler, sporstoffer og verdens beste protein i tillegg, sier ernæringsfysiolog Åse Kringlebotn, informasjonssjef i Nortura. Spiser man egg litt oftere, uten å øke det totale kaloriinntaket, blir kostholdet sunnere, fremhever hun.

– Egg er både en næringsrik og en næringsriktig matvare. Alle grupper av befolkningen, i alle aldre, kan få mer matglede og bedre ernæringsstatus ved å øke eggforbruket, fortsetter Kringlebotn. Det daglige egget kan varieres, det kan kokes, stekes, bli eggerøre, omelett, fiskegrateng, grønnsaksform eller en nattlig biff tartar.

Til gamle og syke er eggeretter ofte gode minner som vekker matlyst og matglede. Her er også Helsedirektoratet ute med sin oppfordring om et egg hver dag; i sin anbefaling til ulike befolkningsgrupper, fortsetter Åse Kringlebotn.

Kjøleskaps-røverne

Når den unge garde kommer hjem fra skole og SFO lenge før foreldrene, gjelder det å ikke bare ha brus, godis, snacks og nudler i skuffer og skap. – Legg litt til rette for et supersunt og digg mellommåltid: Omelett! Med en liten omelettpanne er det bare å knekke to egg, blande med to spiseskjeer vann og en klype salt. Så kan lett rester av kjøtt- eller fiskepålegg, litt grønt og et ostedryss legges på den ene halvdelen, før omeletten brettes og nytes. Proppfullt av næringsstoffer som en kropp i sterk vekst har bruk for, understreker Kringlebotn.

Alt unntatt vitamin C

Alle har hørt om tomme kalorier. Egg er det motsatte, siden det inni eggeskallet finnes større eller mindre mengder av alle de næringsstoffene som skal til for at et nytt liv kan utvikle seg og vokse, alt unntatt vitamin C. – Kyllingen kan danne vitamin C selv, fortsetter Kringlebotn, så den trenger ikke dette vitaminet inni egget. Dermed må vi mennesker får det fra noe annet, som frukt, bær, grønnsaker, jus eller poteter.  

Folket har talt

I to undersøkelser Norstat nylig har utført for Nortura, fremkommer det at fire av fem mener egg bidrar til et sunt kosthold og at kun 2,2 % nevner kolesterol som forklaring på at de ikke spiser egg oftere enn tre ganger i uka. – Og det er først og fremst aldersgruppen over 60 som fortsatt nevner kolesterol; det som var verdens største mye om mat en gang, avslutter Åse Kringlebotn.

 

Kontaktperson

Åse Kringlebotn, informasjonssjef Nortura

Åse Kringlebotn

Informasjonssjef

Matfag, ernæring

Telefon: 916 24 600

E-post: ase.kringlebotn@nortura.no