Søk:

Verktøylinje

Preferansen for Gilde og Prior øker

(21.11.17) – De nye tallene i siste rapport fra Ipsos MMIs merkevaremåling er enda en bekreftelse på at vi definitivt har økt preferansen for Gilde og Prior etter at vi startet med nye merkestrategier i 2015, sier Marketingsjef i Nortura, Nina Rishovd Stavenæs.

Målingen for årets tredje kvartal viser at merkepreferansen for Gilde på kjøtt og kjøttvarer er på 59 prosent (+4%-poeng siste året).

For Prior kylling- og kalkunkjøtt ligger preferansen på 56 prosent (+2%-poeng siste året) og for egg har Prior nå en preferanse på 63 prosent (+3%-poeng siste året).
 
Alle kjenner til Gilde, men halvparten er usikre på om kjøttet alltid er norsk
Gilde– I praksis kjenner alle til Gilde, og kanskje mer interessant er det at åtte av ti nevner Gilde først når de blir bedt om å ramse opp merker for kjøttvarer, forteller Stavenæs.

De sterkeste assosiasjonene til Gilde har i snitt blitt styrket med ca. fem prosentpoeng de siste to årene; trygghet, kvalitet, god smak og "fra den norske bonden".

Likevel er mange fortsatt usikre på om Gilde-produkter kun er laget av norsk kjøtt eller ikke.

– Før den nye merkevarestrategien i 2015 var det bare 40 prosent som følte seg sikre på at Gilde alltid er norsk. Nå ligger andelen på 52 prosent, så vi er absolutt på rett spor, men ikke helt fornøyde enda, sier Stavenæs.
 
Flere assosierer Prior med sunnhet
PriorSyv av ti nevner Prior først når de blir bedt om å ramse opp merker for kylling-/kalkunkjøtt og egg.

Preferansen for Prior egg og assosiasjonene til sunnhet er det som øker mest hos Prior.

– Begge disse målingene har gått opp med seks prosentpoeng de siste to årene. Halvparten av de som kjenner til Prior assosierer nå merket med sunnhet, forteller Stavenæs.