Nortura i Bondebladet uke 18/2018

Nyheter fra Gilde og Prior

Nå fylles butikkene opp med sesongens grillmat og nye produkter.

Vår- og sommersesongen er viktige salgsperioder for Nortura. Våre produkter hører med til både grillmiddager, sommerfester, avslutninger, konfirmasjoner og selvsagt til nasjonaldagen. Vi står klare med et bredt utvalg produkter fra våre merkevarer.

I år, som tidligere, er Gilde og Prior med i dagligvarekjedenes egne grillkonsepter. Det blir gjensyn av populære produkter fra tidligere år, i tillegg til flere nyheter – følg med i butikkhyllene!

Fra vårt standardsortiment er vi tilbake med kjente og kjære klassikere, i tillegg til fristende nyheter til grillen, spekefatet og hverdagsmiddagene.

Nytt til grillen
En smakfull grillnyhet denne sesongen er Gilde tynnskåret grillnakke. Kjøttet er raskt å tilberede og blir saftig og godt – perfekt i hamburgerbrød med coleslaw eller ved siden av en frisk salat. En annen nyhet er at biffer og fileter kommer i nye, delikate og praktiske loinpakninger. I tillegg relanseres Gilde løkgrill, nå med ost.

Gilde på grillen

Sesong for spekemat
Sesongen vi går inn i er også en populær tid for spekemat. Nortura lanserer to nye spekeskinker. Gilde familiens spekeskinke er et nytt produkt av tynne, milde og renskårede skiver av spekeskinke. Skinken er lett å bite over og passer perfekt for hele familien og til flere anledninger. 

I tillegg kommer nyheten Gilde fjellskinke – en myk og mør fjellskinke fra Tynset.

Lett å spise sunt med Prior
Når temperaturen stiger er det mange som ønsker seg litt lettere mat. Prior gjør det lett å spise sunt og snart kommer nyheten Prior Ostepanett. Panettene er nøkkelhullsmerket og passer perfekt til hverdagsmiddagen.

Prior boller og karbonader relanseres med nytt fristende design for å synes bedre i butikkhyllene.

Prior ny design

 


 

Selger Gilde-produkter etter utgått holdbarhetsdato

Nortura og Rema 1000 skal kutte matsvinn ved hjelp av holdbarhetsindikatoren Keep-it.

Nortura har siden slutten av 2015 testet ut en ny og mer presis måte å måle holdbarhet på. Keep-it er en indikator som måler temperaturen på produktet, hele veien fra fabrikk og frem til tilberedning. På den måten kan indikatoren til enhver tid gi informasjon om den faktiske holdbarheten på produktet. Keep-it er festet på produktpakningen og viser fortløpende hvor mange dager som er igjen av holdbarheten.

– Da kan forbruker være sikker på ferskheten, trygg på når man kan spise produktet og den hjelper forbruker til å planlegge og unngå å kaste mat, forteller daglig leder i Keep-it, Kristen A. Hovland.

Nortura og Rema 1000 skal nå, som kanskje første i verden, selge varer etter utgått holdbarhetsdato – så lenge Keep-it viser at produktet er holdbart i flere dager. Disse produktene vil selges med 50 prosent avslag og blir et tiltak for å redusere matsvinn i butikk. I første omgang vil dette gjelde produktene Gilde ekstra mør pepperbiff og Gilde ekstra mørt strimlet biffkjøtt.

– Det å klare å redusere matsvinn gjør vi best når vi gjør det sammen med andre. Målsetningen er at disse produktene kommer helt frem til forbruker, blir spist opp og ingen ting blir kastet, sa Konsernsjef Arne Kristian Kolberg da han besøke Rema 1000 tirsdag 17. april.

Sammen han var Mat og landbruksminister Jon Georg Dale. Hos Rema fikk de se hvordan Keep-it fungerer i butikk.

– Det er helt enestående bra. Vi trenger å få redusert matsvinnet og at hele verdikjeden er med på det. Et instrument som dette er en enkel, billig og utmerket måte å få ned matsvinnet på, sa en begeistret Dale.  

Konsernsjef Arne Kristian Kolberg og Mat- og landbruksminister Jon Georg Dale
Konsernsjef Arne Kristian Kolberg og Mat- og landbruksminister Jon Georg Dale

 


 

Telledatoer og prisløype storfe

Telledato er i utgangspunktet krevende for å få til en god markedsbetjening, endringer i telledato kompliserer dette ytterligere. Verktøyene vi har er prisløypen og avtaleordningen, og en god oppslutning om avtaleordningen og produsenter som følger de signaler prisløypen gir er avgjørende for en god markedsbetjening.

Det er størst underdekning av norsk storfe i første halvår, spesielt i mai og juni. Dette er bakgrunnen for at det i år er lagt en litt annen profil på prisløypen enn den vi hadde i fjor.

Fra påske har det vært tre prisoppganger på storfe slik at prisen pr 30. april er ca. kr 4 pr kg høyere enn den var før påske. Dette er summen av endringer i noteringspris, omsetningsavgift og ekstra avtaletillegg. Høyeste pris på storfe i er nå i perioden 30. april til 29. juni.

Det legges opp til en prisreduksjon mandag 2. juli ved at ekstra avtaletillegg på kr 1,40 vil opphøre.

 


 

Fra høner i miljøinnredning til frittgående

Omstilling fra høner i miljøinnredning til frittgående aviar er et aktuelt tema for mange eggprodusenter i disse dager. Knut Espen Hystad er Østfolds første eggprodusent som nylig gjennomførte omstilling fra miljøinnredning i forbindelse med markedets ønske om mer egg fra frittgående høns. Han deler gjerne sine erfaringer fra en spennende periode.

Dina Vangen og Sverre Rædergård fra Team Egg har skrevet en artikkel om hvordan omstillingen har gått for Knut Espen. Det beste tipset han har å gi videre til eggprodusenter som står ovenfor en omstillingsperiode er å avsette nok tid og planlegge godt.

– Så langt er Knut Espen svært fornøyd med hønene og det nye frittgående aviarsystemet. Det er veldig interessant og spennende med ny produksjon og nye utfordringer, sier han.

Les mer i egen sak.

 


 

Prisoppgang på fôringsdyr fra 30. april

Markedet etterspør mer ferskt norskprodusert storfekjøtt, og vi opplever god aktivitet. Slakteprisen vil være på topp i perioden 30. april til 29. juni, og samtidig vil det også være nødvendig med en korrigering på prisløype for fôringsdyr.

Disse korrigerte prisene vil stå til høsten 2018. Se prisliste.

På grunn av noe endring i slaktemønster vil vi også ha behov for mer fôringsdyr i sommermånedene. Som en liten premiering vil hver region trekke ut en leverandør av fôringsdyr per måned, fra mai til og med august, som vil få en hyggelig overraskelse i form av gode kjøttvarer.

 


 

Marked

Denne uka slaktes det godt 3 800 storfe og det er ganske bra med tanke på at det er 4-dagers uke. Med dekningsgrad på 95 prosent nærmer det seg markedsdekning med norsk storfe. Tollen er satt ned t.o.m. 7. mai.

Det slaktes mye gris også, ca. 19 400 stk. Det er mer enn markedet etterspør og ca. 6 000 gris må legges på reguleringslager.

 


 

Pris

Fra mandag 30. april økes avregningsprisen for alt storfe med kr 0,50 per kg, grunnet redusert omsetningsavgift. Fra samme dato økes det ekstra avtaletillegget med kr 0,70 per kg til ny sats kr 1,40 per kg.