Nortura i Bondebladet uke 3/2021

 

Mer Gilde hos NorgesGruppen

Fra uke åtte vil Gilde-produkter få mer plass i hyllene i NorgesGruppens butikker. – Det er gode nyheter for at forbrukerfavorittene fra Gilde blir mer tilgjengelig for folk i Norges største dagligvareselskap. Nå blir det enda enklere å velge norsk kjøtt i butikken, sier Karolina Henriksen, Konserndirektør i Nortura.

Vidar Olsen, Kategoridirektør Ferskvare i NorgesGruppen og Karolina Henriksen, Konserndirektør i Nortura

Gilde er Norges ledende merkevare for kjøtt, og garanterer alltid 100 prosent norsk kjøtt i sine produkter.  Mat fra den norske bonden signaliserer både bærekraftig, trygg og god kvalitetsmat. En ny avtale mellom NorgesGruppen og Nortura vil gjøre Gilde langt mer tilgjengelig for folk flest.

– Det er gledelig for oss å signere en avtale der Gilde blir mer tilgjengelig i NorgesGruppens matbutikker i hele Norge. Dette er resultatet av en lengre tids dialog og en naturlig utvikling av samarbeidet, der begge parter ser verdien av å ha velkjente norske merkevarer i sortimentet, sier Vidar Olsen som er Kategoridirektør Ferskvare i NorgesGruppen. Selskapet eier kjedebutikkene Joker, Kiwi, Spar og Meny.

Avtalen gjelder kjøttdeig, karbonadedeig og biffer, og innebærer at Gilde øker sin totale markedsandel fra ca. 24 prosent til 28 prosent i Norge.

Gunstig for den norske bonden
– Vi tror flere Gilde-varer i butikkhyllene blir tatt godt imot av forbrukerne. Produktene er godt kjent hos forbruker, og mange opplever at merkevaren Gilde gir trygghet både for kvalitet og smak, sier Karolina Henriksen i Nortura, som eier merkevaren Gilde.

Endringen skal skje gradvis i henhold til når volumene er tilgjengelig fra Nortura. Gilde kjøttdeig vil i første omgang være tilgjengelig i Kiwi og Gilde karbonadedeig i Meny. I tillegg vil utvalget av Gilde biffer økes i Kiwi.

Nortura er et landbrukssamvirke som er eiet av 17 700 norske bønder, og en av landets største matvareprodusenter.

NorgesGruppen har butikker i alle deler av landet og er en viktig samarbeidspartner for norsk landbruk. NorgesGruppen har en målsetting om å selge mer norskproduserte varer.

 


 

Lise Finckenhagen er Priors nye ambassadør

Prior har inngått et langsiktig samarbeid med Lise Finckenhagen, som er en merittert kokk og populær matprofil, blant annet kjent fra flere TV-produksjoner.

Lise Finckenhagen er Priors nye ambassadør

– Vi er veldig glade for å ha med Lise på laget. Hun er en dyktig kokk med høy troverdighet. Sammen skal vi formidle matglede og inspirasjon - basert på sunne og bærekraftige, norske råvarer, sier marketingsjef for Prior, Kirsti Wiker Rönnmark.

Synlig allerede i januar
Finckenhagen vil formidle sunn matglede og fristelse gjennom året, og blir først å se i Priors nye januar-kampanje.

Lise Finckenhagen gleder seg til samarbeidet og er stolt av å få være Prior-ambassadør. Ifølge Finckenhagen finnes det knapt en råvare som er så allsidig som kylling.

– Kylling kan varieres på utrolig mange måter, og har en ren og mild smak. Det er dessuten en sunn og mager råvare som er rask å tilberede. Jeg har to tenåringssønner som trener mye, og som derfor trenger rikelig med proteiner. Kylling og egg er en viktig del av kosten deres, og vi spiser kylling minst to ganger i uka, sier hun.

Lise Finckenhagen (f. 1976) begynte hos Eyvind Hellstrøm på Bagatelle som 16-åring og har siden opparbeidet seg et ry som en av Norges dyktigste kokker. Hun er også en svært populær formidler av kokekunst gjennom sine faste innslag i VG, samt gjennom flere Radio- og TV-produksjoner.

 


 

Invitasjon til kretsmøtet – med Teams-lenke

Som Norturaeier vil du med det første motta invitasjon til årets kretsmøte på e-post. Merk deg at invitasjonen har med lenke til selve kretsmøtet – som i år går på Teams.

Alle Norturas 141 kretsmøter skjer digitalt – alt du trenger er nett-tilgang. Du behøver altså ikke å laste ned noe for å delta på kretsmøtet. Har du ikke nett-tilgang så er det også en mulighet å delta på telefon ved å ringe inn til møtet, du vil da ikke kunne se presentasjoner som deles.

Selve valgene vil også skje elektronisk, i forkant av selve kretsmøtet. Instruksjoner om det får du i invitasjonen.

Det er viktig at du tar vare på invitasjonen og lenken til møtet, eventuelt kopierer den inn i din kalender. Lenken er aktiv, så har du ikke prøvd Teams før så kan du teste for å se hvordan det er å koble seg inn i møtet når det passer deg, da er du bedre forberedt til kretsmøtet.

Vi vil også lage en mer detaljert beskrivelse for hvordan du kobler deg opp i forkant av møtene.

 


 

Kampanjer på Gilde og Prior

Både Gilde og Prior kjører kampanjer på sosiale medier nå i starten på året.

På Gilde sin facebookside kan du delta i en konkurranse ved å tippe hvor mange Gilde-pakninger det er i kjøleskapet, og vinne 1 måneds matbudsjett. Nye vinnere trekkes hver uke fram til 7. februar. På Prior sin facebookside trekker vi totalt 12 vinnere som vinner et knivsett fra Brusletto med to kniver. Kampanjen varer fram til 11. februar.

 


 

Godt dagligvaresalg for Nortura denne julen

Norturas julesalg, ble i likhet med førjulssalget, godt, men utfordrende. Det har blitt gjort en betydelig innsats for å best mulig løse de hindrene som pandemien har ført med seg.

Både gjennom førjulen og julehøytiden har etterspørselen etter julemat fra Gilde og Prior vært stor. Nortura har i flere produktkategorier solgt unna alt som har vært mulig å produsere, men utfordringer som mangel på råvare, har satt begrensinger på volumene.

Økt dagligvaresalg gjennom året, blant annet som følge av perioder med stengte svenskegrenser, gjorde at råvaretilgangen mot slutten av 2020 var lavere enn normalt. Dette gjaldt spesielt produkter av svin, men også tilgangen på kalkun ble berørt. Samtidig har Norturas produksjonsledd vært preget av korona med strenge smittevernstiltak og smitte på enkelte anlegg.

Tross dette har vi klart å levere nok ribbe, som var den største frykten før jul. Priors Hvite Jul ble en suksess, og et overskudd av spesielt pinnekjøtt fra Proff-markedet ble det tatt flere initiativ for å selge, som blant annet i nettbutikk. Du kan lese mer om julesalget på våre nettsider.

 


 

Marked

Det slaktes ca. 3 400 storfe denne uken, og dekningsgraden i markedet er på kun 64 prosent.

Det slaktes ca. 17 900 gris som gir en dekningsgrad på 87 prosent.

Det slaktes noe småfe, og det er lokal dekning på sau og lam.

 


 

Pris

Det er ingen prisendringer denne uken.