Søk:

Meny

Verktøylinje

Lammesesongen 2018

Gilde er rigget for godt salg av sau og lam

(05.07.18) Gilde har hatt en god start på året med god mottagelse av Hverdagslam-serien, spesielt hos Norgesgruppen som virkelig har gått om bord med disse produktene. Lammedeigen blir forbedret til høstens sesong, ved at vi tar ut salt og vann. Da er håpet at enda flere kunder ønsker dette produktet også. Etter at Gilde lanserte Hverdagslam, viser kundeundersøkelser at flere synes det er enkelt å lage fristende hverdagsretter av lammekjøtt.

Gilde Hverdagslam koteletterHverdagslamproduktene fikk grilloppskrifter før årets grillsesong. Sammen med andre gode, etablerte grillprodukter, som rødvinsmarinert fårefilet, marinerte grillskiver, fryst lammelår og lammebog i skiver, så har vi et bredt grillsortement på både sau og lam som selger bra.

Grillaksjonen i samarbeid med Norsk Sau og Geit var også med å løfte salget og sette fokus på sau og lam på grillen.

Gilde kommer også med et bredt sortiment på ca. 60 produkter til høstens sesong. Utvalget vil bestå av Gilde standard lammeprodukter som lammelår i skiver, fårikålkjøtt og helt lammelår. I tillegg satser vi videre på flere regionsserier; Hallingskarvet som selges hos Meny, Høgfjellslam hos Kiwi, Polarlam, Klosterlam og Stjernelam fra Voss hos Rema og Gourmetlam hos Coop. Hos REMA kommer også håndsurrede lammesteker med og uten krydder.

Stekene selger veldig godt, og vi ser at mange forbrukere setter pris på å kunne kjøpe en beinfri lammestek. Spesielt de yngre forbrukerne synes det virker vanskelig å tilberede helt lammelår. Forbrukeren er villig til å betale en høyere pris for stekene, og på den måten bygger vi også verdi inn i kategorien lam, noe som er positivt for lammekjøtt generelt.

Samtidig er det viktig å fortsette med kommunikasjonen rundt Hverdagslam, slik at vi bygger kjennskap til produktene og får flere til å kjøpe. Nøkkelen til et økt salg av lammekjøtt er å få nordmenn til å spise lam gjennom hele året, og ikke minst i hverdagene som det tross alt er flest av.  Ytre salg jobber spesielt med økt distribusjon av Hverdagslam skav etter at dette produktet fikk terningkast 6 i VG`s kåring av årets matnyheter.

Gilde Pinnekjøtt røktPå pinnekjøtt møter Gilde sterk konkurranse fra kjedenes egne merker, blant annet Henriettes hos Coop og Spekeloftet hos Rema, og det er derfor ekstra viktig at forbrukeren skal føle seg trygg på at de får et godt pinnekjøtt når de kjøper Gilde. Med bakgrunn i et testresultat som vi ikke var fornøyd med på Gilde urøkt pinnekjøtt i fjor, har vi jobbet ytterligere med å forberede prosesser som sikrer en jevn og god kvalitet hver gang. I tillegg så skal vi satse videre på Gilde Røkt Pinnekjøtt, pinnekjøtt fra regionsseriene og nykommeren fra i fjor – Pinnekjøtt av lammebog.

Nortura har et stort behov for å øke salget av sau. Kundene som kjøper Halalslakt tar unna mye lam. Fra årets sesong jobbes det med å få på plass også Halalslakting av sau. 

Sau som skal selges til mindre kjøttforretninger, må kløyves og ryggmargen fjernes. Flere Nortura-fabrikker får nå utstyr på plass for å kunne gjøre denne jobben. Det satses videre på etablerte produkt som ulike spekevarer, sodd, vossakorv, beinfritt fårekjøtt til PROFF-markedet osv. I tillegg kommer to nylanseringer: Ferdig Tikka Masala-gryte av får med deilig krydret saus og ferdig frossen fårefrikasse med smakfull kraft. Dette er lettvint mat som passer i hverdagen eller når sulten melder seg etter en lang tur i høstfjellet eller i skiløypa!

Da er det bare å brette opp ermene og jobbe for god "listing" hos kundene våre!