• Produkter av norsk ull ettertraktet på verdensmarkedet

    (05.07.23) Her hjemme i Norge har svært mange fått opp øynene for produkter av norsk ull de siste årene. Det strikkes mer av norsk ull enn på veldig lenge, bunadsstoffene lages igjen av norsk ull og vi kan til og med kjøpe oss sko laget av norsk ull. Men også på eksportmarkedet begynner man nå å merke økende interesse for produkter av norsk ull.

  • Målet er 100% oppslutning om KSL

    (05.07.23) Kjøttbransjen ble fra 1. april 2018 enige om en ny avtale der bare slakt fra gårdsbruk med gyldig KSL skal inngå i produkt med «Nyt Norge»- merking. Kjøttbransjen ønsker at «Nyt Norge»-merket både skal garantere at maten er norsk og produsert av bønder som kan dokumentere at de følger norske lover og regler. Dette styrker tilliten til norsk mat.

  • Gilde satser på «Hele Norges lam» også denne sesongen

    (05.07.23) NorgesGruppen gikk over fra sitt eget varemerke «Folkets» til Gilde på en rekke produkter i fjor, noe som førte til en volumvekst for Gilde-lam på hele 38,4 % fra 2021 til 2022. Denne overgangen gjorde også at produktspekteret av Gilde-merket lam ble større.

  • Totalmarkedssituasjonen og prisutvikling for lammesesongen 2023

    (Oppdatert 23.08.23) Vi har nå en god markedssituasjon på sau og lam, noe som gjør det mulig å løfte engrosprisen. Mange ting har bidratt til dette. Produktserien Hverdagslam øker lammesalget utenfor sesongene. Produktutvikling og andre markedsaktiviteter bidrar til salgsvekst for produkter av både sau og lam. Pandemien gjorde også at salget økte.

  • Leveringsvilkår for småfe 2023

    (05.07.23) Nortura har gjort noen få endringer i årets leveringsvilkår i forhold til fjoråret. Stoppsatsen og KSL-trekket er økt og trekk for å ta skinn i retur og prisen Norilia betaler for ullne skinn, er justert. I tillegg er kvalitetstilskuddet fra staten økt betydelig.

  • Lammesesongen 2023 – God marknadssituasjon for sau og lam

    (05.07.23) Ein ny slaktesesong for sau og lam står for døra. På nokre hektiske haust-veker skal eit års arbeid med sauen omsetjast til slakteoppgjer til Nortura-sauebøndene og kvalitets-mat til forbrukarane. Dette krev god planlegging frå bonde til butikk.