Nortura trenger en aktiv og engasjert eierorganisasjon

Vi ønsker oss tillitsvalgte som klarer å engasjere resten av organisasjonen. Det er ikke alltid like lett. Men en forutsetning for å lykkes, er at tillitsvalgte i alle ledd blir tatt på alvor slik at dere kommer litt tettere på organisasjonen enn vanlige medlemmer.

Da er det viktig:

  • at det er kort vei til konsernledelsen
     
  • med deltakelse fra styret og administrativ ledelse i regionutvalgsmøter, for å sikre at representanter fra kretsene møter ledelsen i Nortura
     
  • at det er aktive møter gjennom året
    • Vedtektene omhandler de formelle møtene hvor det gjøres vedtak og der det er valg. Men i en aktiv organisasjon har de tillitsvalgte et særskilt ansvar for at det gjennomføres andre møter og aktiviteter av faglig og/eller sosial karakter blant andelseierne gjennom året. Gjerne i samarbeid med ansatte på medlemsområdet og de andre organisasjonene i landbruket
       
  • at det er en god og løpende informasjon til eiere og tillitsvalgte
    • I takt med den digitale utviklingen utvikles stadig nye kanaler i vår kommunikasjon med eierne. Nettsiden medlem.nortura.no med Min Side og Medlem Nortura Facebook er viktige kanaler mot eierne, men med ulike funksjoner. I tillegg har vi vår egen side i Bondebladet hver uke og Eierbrevet som kommer på mail i ca 20 utgaver i året
       
  • at tillitsvalgte har rett til innsyn og mulighet for påvirkning langs hele verdikjeden
    • Skal vi lykkes med det, må det være åpenhet i organisasjonen, også om vanskelige saker
    • Leveringsbetingelser, markedsregulering, hverdagssamvirket og organisasjonssaker er eksempler på saker som tillitsvalgte skal kunne uttale seg om og som vi vet engasjerer medlemmene
       
  • at vi har en arena – også utenom årsmøtet – for strategidiskusjoner
    • Konsernrådet er et forum hvor styret drøfter aktuelle saker og strategiske spørsmål med leder og nestleder i regionutvalgene samt fagutvalgslederne
       
  • at vi klarer å utforme en enhetlig politikk for konsernet
    • Konsernmodellen krever at vi opptrer enhetlig og samstemt når en beslutning er tatt. Derfor må vi ha et system der vi diskuterer og forankrer sakene godt i organisasjonen før de avgjøres