Nortura utreder endringer i videreforedling av storfe i Malvik

(03.09.24) Utredningen vil vurdere en mulig avvikling av skjæring av storfe og produksjon og pakking av ferske deiger og burgere ved Nortura Malvik, og om disse aktivitetene kan overføres til Nortura Rudshøgda.

Nortura Malvik

Ansatte på Nortura Malvik ble i dag orientert om utredningen som nå igangsettes.

– Våre eiere har bedt oss om å snu alle stener for å øke inntjeningen i selskapet. Derfor startet vi i 2019 arbeidet med en ny helhetlig industriutviklingsplan for Nortura. Arbeidet er siden utvidet, og denne utredningen er i tråd med retningen i planen, der slakting av storfe, småfe og svin er desentralisert, mens skjæring og foredling samles på færre steder, sier konserndirektør Lisbeth Svendsen, og legger til;

– Vi står i en tøff konkurransesituasjon, og er nødt til å vurdere strukturelle endinger i Nortura for å styrke vår konkurransekraft. Parallelt med arbeidet med å effektivisere industrien, gjennomfører Nortura også flere større prosjekter for å effektivisere og forbedre organisasjonen, deriblant støtte- og administrative funksjoner i selskapet.

Det skal nå gjennomføres en partssammensatt utredning som vil bli grundig behandlet i Norturas konsernledelse og konsernstyre. Utredningen vil ikke ha konsekvenser for mottak og slakt av storfe i Malvik. Trøndelag vil fortsatt være et av Norturas viktigste råvareområder.

– Jeg vil understreke at dette er en utredning og at det på nåværende tidspunkt ikke er besluttet noen avviklinger, sier Svendsen.

 

Om Norturas industriutviklingsplan

I 2019 startet arbeidet med en ny helhetlig industriutviklingsplan for Nortura. Arbeidet er siden utvidet og omfatter både rødt og hvitt kjøtt. Målet er å sikre et konkurransedyktig Nortura, også i fremtiden, som handler om en:

  • Modernisering av en desentral, men effektiv, slakteristruktur
  • Samle skjære- og foredlingsvirksomheten for å redusere kostnader
  • Smidige og effektiv varestrømmene slik at det er kortest mulig vei mellom råvare, foredling og våre viktigste kunder.