PRIOR med reklamekampanje om omleggingen til sakterevoksende kylling

(12.08.25) Omleggingen til en kylling som vokser saktere er godt i gang - og de første produktene kom i butikk i april. I løpet av året skal en tredjedel av volumet til PRIOR komme fra denne nye kyllingen, og i løpet av 2027 skal all PRIOR-merket kylling være sakterevoksende.

Kylling av rasen Rustic gold. Foto: John Trygve Tollefsen, Nortura

Selv om PRIOR nå bytter kylling, er det bonden selv som er den aller viktigste brikken for dyrevelferd. Historien til PRIOR strekker seg helt tilbake til 1929. Siden den gang har vi jobbet med forskning, avl, og ulike forbedringstiltak for å gi kyllingene våre bedre helse og velferd.

– I dag er de fleste sakterevoksende kyllinger i Norge en krysning av en sakterevoksende og en hurtigvoksende forelder med ulik størrelse, sier prosjektleder Kjersti Sørby i Nortura.

– Vår nye kyllingtype kommer derimot fra foreldre som begge er sakterevoksende og av likeverdig størrelse. I valget av ny kyllingtype har det vært viktig for oss å også ta mest mulig hensyn til foreldredyrenes velferd. Den nye kyllingen er av typen Rustic Gold, og Nortura og PRIOR er de første som introduserer denne kyllingen til det norske markedet.

Ny reklamekampanje

Gjennom kampanjen ønsker vi å vise hvordan omleggingen til sakterevoksende kylling er en del av vår langsiktige strategi for enda bedre dyrevelferd og mer ansvarlig matproduksjon.

– Reklamekampanjen bygger videre på vårt bærekraftskonsept, der vi er åpne og ærlige om at vi ikke er perfekte, men at vi hele tiden jobber for å bli bedre slik at du kan være trygg på at du tar det best mulige valget, sier Ingrid Ree Wiig som er merkevaresjef for PRIOR.

Kampanjen rulles ut på TV, kino, digitale medier og innholdsmarkedsføring på store nettaviser som VG og Aftenposten denne uken.

Se også på www.prior.no og våre sosiale medier.