Sterk resultatutvikling for Nortura i andre tertial
(16.10.25) Nortura øker omsetningen, effektiviserer driften og styrker resultatet i andre tertial.

Nortura leverer et sterkt resultat for andre tertial 2025, med tydelig fremgang både operasjonelt og finansielt. Konsernet løftet resultat før avskrivninger og skatt (EBITDA) med 161 millioner til 462 millioner kroner, og resultat før skatt viser et overskudd på 192 millioner kroner. Inntektene økte med 698 millioner kroner fra fjoråret og endte på 10 715 millioner kroner.
Resultatet er det beste underliggende resultatet per august siden Nortura ble etablert. Forbedringen er et resultat av ny konsernstrategi og målrettet arbeid med effektivisering, kostnadsdisiplin og tiltak i verdikjeden.
– Vi ser en tydelig forbedring i resultatene og en styrket finansiell stilling. Effektiviseringstiltakene vi har gjennomført, spesielt på anlegget i Tønsberg, gir nå merkbare gevinster, sier konsernsjef Anne Marit Panengstuen.
Effektivisering og strategiske grep gir uttelling
Nortura har gjennomført omfattende forbedringsprogrammer. Personalkostnadene er redusert tross lønnsvekst, og konsernet har lykkes med å hente ut gevinster fra digitalisering og strukturtilpasninger.
– Vi har vært tydelige på at Nortura skal være mer effektiv, mer kundeorientert og mer lønnsom. Vi er ikke i mål, men tertialresultatene viser at vi er på rett vei, sier Panengstuen.
Siden 1. april har selskapet vært organisert med tre kommersielle divisjoner, hver med ansvar for hele og uavbrutte verdikjeder. Omorganiseringen gir bedre styring, raskere respons og mer målbare resultater.
Les mer: Ny konsernstruktur i Nortura
Bedre markedsbalanse
Årets andre tertial har vært preget av bedre markedsbalanse og god etterspørsel etter kjøtt og egg. Et mer balansert marked på svin og storfe gir færre overskuddsutfordringer og redusert gjeldsnivå.
– De siste årene har vi hatt utfordringer knyttet til overskudd i markedet for rødt kjøtt. Denne situasjonen har forbedret seg betydelig. Reguleringslagrene på svin og storfe er tømt. Det er bra både for bondens økonomi og for Nortura, sier Panengstuen.
Eggsalget påvirkes fortsatt av råvaremangel. Til tross for dette har PRIOR styrket sin markedsandel. Tilgangen på egg forventes å bedres utover høsten.
Vekst i storkjøkken, noe nedgang i dagligvare
Nortura opplever stor vekst i restaurant- og storkjøkkenmarkedet, både på rødt og hvitt kjøtt. Volumet i storkjøkken har en økning på 5,5 prosent målt mot fjoråret. Omsetningsvolumet i dagligvare falt med 3 prosent målt mot samme periode i fjor.
Datterselskapenes omsetning endte på 3 849 millioner i andre tertial, en vekst på 476 millioner. Noridane er den viktigste bidragsyteren til økningen.