Resultatforbedring og økt omsetning for Nortura
(12.06.25) Nortura øker omsetningen med 646 millioner kroner og styrker resultatet før skatt og avskrivinger (EBITDA) i 1. tertial med 112 millioner sammenlignet med fjoråret.

Nortura omsatte for drøyt 10,5 milliard i 1. tertial, og oppnår EBITDA på 229 millioner kroner. Samtidig er netto rentebærende gjeld redusert med omtrent 100 millioner kroner.
– Resultatet innebærer en forbedring både for Nortura SA og for våre datterselskaper. Vi opprettholder vår andel av markedet for kjøtt og egg, og øker omsetningen, sier konsernsjef Anne Marit Panengstuen, og legger til:
– Vi har de varene forbrukerne ønsker. Det er økt etterspørsel etter både rødt kjøtt, hvitt kjøtt og egg hos forbrukerne. Der er vi som bondens eget selskap godt plassert for å levere ren, norsk mat til alle måltider.
Omstillinger gir gevinst
Selskapet begynner nå å se resultatene av grep som er tatt de siste årene. Panengstuen løfter som ett eksempel fram ny skjærelinje på gris i Tønsberg, som nå er i full produksjon.
– Selskapet er inne i en stor omstilling, der vi gjennom strukturelle endringer, omfattende forbedringsarbeid, digitalisering og ny organisering bygger en plattform for lønnsom vekst i Nortura. Resultatet for 1. tertial viser at selskapet er i en positiv utvikling, sier konsernsjef Anne Marit Panengstuen.
I april trådte ny selskapsstruktur i kraft. Den nye strukturen innebærer at Nortura er delt i tre divisjoner: divisjon vekst, divisjon råvare og divisjon handel og industri. Divisjonene har eierskap til helhetlige verdikjeder, fra innsatsfaktorer til markedsresultater.
– Vi har forenklet konsernstrukturen og gjort den mer spisset, både mot tilførselsmarkedet og sluttmarkedet. Det gjør oss mer slagkraftige og bedre i stand til å levere på kundens behov, sier konsernsjefen.
Bedre resultater for rødt kjøtt, storkjøkken og datterselskaper
Rødt kjøtt går veldig godt, og dagligvaresalget øker. Pålegg og ferdigmat har god utvikling, mens pølser har fallende volum. Det har blitt en sunnere markedsbalanse med færre overskuddsutfordringer.
Nortura øker salget innen hotell, restaurant og kantiner. Nye kantineavtaler og flere nye offentlige kontrakter trekker opp.
Også datterselskapene leverer solide resultater. Spesielt Noridane, Norfersk og Norsk Dyremat har styrket sine posisjoner. Til sammen leverer datterselskapene et driftsresultat på 127 millioner i første tertial, en forbedring på 35 millioner fra fjoråret.
Hvitt kjøtt har en stabil utvikling mot fjoråret. Salget av PRIOR-egg øker, men Nortura selger mindre egg totalt som følge av fortsatt underdekning. Vitamin-D-saken med en stor tilbakekalling av egg og avliving av høneflokker bidrar også til færre egg i markedet i perioden.
1. tertial er normalt det svakeste for Nortura, som følge av sesongmessige variasjoner. Resultatet før skatt ender med et underskudd på 68,5 millioner. Likevel er det i 2025 en klar forbedring, og resultatet før skatt er styrket med 125 millioner sammenlignet med samme periode i fjor.