Sølv og bronse til PRIOR og Gilde i «reklame-Oscar»

(13.03.25) Kampanjene «Hanen eller egget» fra PRIOR og «Slakterens Beste kjøttboller» fra Gilde, mottok nylig sølv og bronse under reklamebransjens svar på Oscar-utdelingen, ANFO Effekt.


ANFO Effekt er en prestisjefylt prisutdeling i reklamebransjen arrangert av ANFO Annonsørforeningen. Målet er å fremheve markedskommunikasjon som skaper verdier og dokumenterer effektene av markedsføringstiltak.

Under prisutdelingen i starten av mars mottok PRIOR og Gilde priser for sine reklamekampanjer «Hanen eller egget» og «Slakterens beste kjøttboller».

I PRIORS kampanje spiller eggbonde Aina Nøkleby Strand fra Trøgstad en viktig rolle. For henne var det bedre dyrevelferd for hanekyllingene som gjorde at hun ville bidra til kampanjen.

– Dette er en så god og viktig sak at jeg takket ja til å delta selv om jeg ikke er en type som liker fokus på meg selv, sier Aina Nøkleby Strand.

Sølv til «Hanen eller egget»

PRIOR vant sølv i kategorien bærekraft. PRIOR-kampanjen handler om en mer etisk måte å produsere egg på, som et resultat av ny teknologi og kjønnssortrering av egg før klekking.

I juryens begrunnelse peker de på hvordan innovasjon og ærlig kommunikasjon kan føre til bedre dyrevelferd og samtidig vise gode merkevareeffekter. PRIOR får også ros for å adressere en praksis som har vært ukjent for mange.

– Når man i tillegg er kategorileder er fallhøyden stor rent omdømmemessig, heter det i juryens begrunnelse.

Leder for merkevare i PRIOR, Ingrid Ree Wiig, er stolt og glad over at kampanjen mottar sølv og gir skryt til eggbonde Aina Nøkleby Strand for å åpne produksjonen og gården sin for omverden.

– Alle vi på teamet vil rette en spesielt stor takk til vår fantastiske eggbonde Aina for at hun ble med på dette. At vi hevder oss i ANFO Effekt er et bevis på at vi har funnet en god «oppskrift» for hvordan vi skal kommunisere PRIORs tiltak knyttet til bærekraft og dyrevelferd, sier Ree Wiig.

Gilde skapte vekst med premiumprodukt

I kategorien NY har også Gilde gjort det godt og mottar en bronseplassering. Med lanseringen av «Slakterens beste kjøttboller» viser Gilde hvordan de har brukt analyse av markedet og forbrukernes behov for å skape vekst.

– Ved å kombinere sterk produktutvikling, en tydelig posisjonering og effektiv kommunikasjon, klarte man å skape en lansering som ikke bare styrket merkevaren, men også bidro til vekst i totalmarkedet, heter det i juryens begrunnelse.

Juryen peker også på hvordan fokus på kvalitet, smak og norske råvarer kan gjøre et premiumprodukt til en suksess, selv i et prisdrevet marked.

– Dette viser at når kjedene og varemerkene jobber sammen og bruker grundig innsiktarbeid for å forstå hva folk faktisk vil ha, oppnår vi fantastiske resultater for både oss og dem, sier marketingsjef i Rødt kjøtt, Simen Hepburn-Thollefsen.

Han og resten av teamet retter en stor takk til hele verdikjeden som sørger for kvalitet i alle ledd.

– Hadde vi ikke oppfylt våre løfter om smak og kvalitet gjennom produktene, ville vi aldri ha klart å oppnå denne veksten, sier Hepburn-Thollefsen.