Nortura PROFF: Norsk lam på høstmenyen

(01.07.21) Nortura PROFF har ansvar for storkjøkkenkundene til Nortura. Det inkluderer alle kunder fra hotell, restaurant, catering, kantiner, offentlig sektor til servicehandel. Dette markedet har vært sterkt preget av pandemien.

Nortura PROFF gleder seg til å levere de aller beste råvarene til kokkelandslaget. Foto: Nortura

Nortura PROFF gleder seg til å levere de aller beste råvarene til kokkelandslaget. Foto: Nortura

Til tross for at Nortura har mange offentlige anbud der salget har holdt seg ganske stabilt, ligger de et langt stykke bak et normalår. Sommeren 2020 fikk spesielt restaurantene en oppsving, før det til høsten og til julebordsesongen gikk fra vondt til verre. I Oslomarkedet har mange av PROFF sine restaurantkunder holdt stengt i over 9 måneder, før de endelig kunne åpne dørene igjen og ønske kundene velkommen tilbake. Nå er det igjen alle mann til pumpene for å hjelpe kundene i gang igjen, og det spås en skikkelig «ketchup-effekt» når sommerferien starter.

Trendene i markedet viser at nordmenn i større grad ønsker å støtte lokale og norske produsenter – og spisesteder. At norske varer vil bli enda mer fortrukket enn import, kan bli en varig effekt som følge av pandemien. Man har fått øynene enda mer opp for hvor usikkert det er med mat tilgang og hvor viktig det er at Norge opprettholder eller øker selvforsyningsgraden.

Samtidig blir bærekraft stadig viktigere; Fokuset på mat svinn og miljøvennlige alternativer gjør at plantebaserte produkter tar større plass på tallerkenen, også hos restaurantkundene. Dette forsterkes som en konsekvens av at den økonomiske situasjonen i samfunnet er usikker. Det øker fokuset på lav kostpris og kjøkkenet søker hele tiden en lavere råvarekostnad. Som en følge vil det også komme et økende fokus på rimeligere stykningsdeler enn biffer og andre edle kjøttstykker. Dette gir spennende muligheter for Nortura til å omsette flere deler av dyret.

Det er med glede og stolthet å fortelle at Norges aller beste kokker på landslagene har valgt norsk lam som råvare til kommende mesterskap. Dette ser kokkene på som den mest unike råvaren når de skal selge Norge på en tallerken. Nortura PROFF gleder seg til å levere de aller beste råvarene til de aller beste kokkene!

Nortura PROFF skal vinne kunder med lam på menyen. Foto: Nortura
Nortura PROFF skal vinne kunder med lam på menyen. Foto: Nortura

I området i og rundt Nord Gudbrandsdalen, samt Oslomarkedet skal Nortura PROFF i år lansere ett nytt lokalt konsept med utvalgte stykningsdeler fra lam fra Nord Gudbrandsdalen.

Dette er stykningsdeler som er spesielt etterspurt av restaurantmarkedet; alt fra «fine dining-produkter» til rimelige stykningsdeler som trenger lang koketid, men med god kokkekunnskap kan bli til magi!

Nortura PROFF skal i år lansere et nytt lokalt konsept basert på høgfjellslam fra Nord Gudbrandsdal. Foto: Kari Torunn Sandviken Rusten
Nortura PROFF skal i år lansere et nytt lokalt konsept basert på høgfjellslam fra Nord Gudbrandsdal. Foto: Kari Torunn Sandviken Rusten

Relatert informasjon (ekstern)