Nyheter/pressemeldinger

Her finner du nyhetsartikler med aktuelt stoff for medlemmene samt pressemeldinger fra Nortura.

Nyheter spesielt for de enkelte dyreslag finner du i "Siste nytt" på dyreslagets sider.

  • Høyere markedsdekning av norskprodusert kjøtt i 2022

    (08.09.21) Salgsprognosen ut 2021 er fortsatt usikker og vil være preget av hvor raskt samfunnet vender tilbake til mer normale tilstander. Nortura Totalmarked har i prognosen lagt til grunn at gjenåpningen av samfunnet fortsetter, men med redusert grensehandel og reisevirksomhet også høsten 2021. Situasjonen er uforutsigbar, men det er i prognosen for 2022 forutsatt normale tilstander, og at også grensehandelen vender tilbake til det tilnærmet normale.

  • Retur av skinn og hud

    (08.09.21) Det er mulig å ta skinn og huder i retur. Når du skal har skinn i retur av småfe, eller hud i retur av storfe må du merke med signalmerker som skal settes på de aktuelle dyra rett før levering.

  • Norturas første dyrebil på biogass

    (06.09.21) Klimavennlig biogass fra husdyrgjødsel, matavfall og slam fra renseanlegg setter fart på Norturas nye dyrebil. Bilen har gitt positive erfaringer så langt.

  • Godt sommersalg for Nortura

    (02.09.21) Nortura legger bak seg nok en god sommersesong. Innenfor dagligvare ligger Gilde-salget på fjorårets høye nivå og Prior har økt sitt salg med ca. 25 %. Servicemarkedet har også hatt en markant økning sammenlignet med fjoråret.

  • Prisløyper engrosprisendringer 2. halvår 2021

    (Oppdatert 13.09.21) Konsernstyret i Nortura vedtok 11. mai 2021 Planlagt gjennomsnittlig engrospris for storfe, lam og egg for 2. halvår 2021. Planlagt gjennomsnittlig engrospris for gris i 2. halvår 2021 ble satt av konsernstyret 16. juni etter overgang fra målpris. For å oppnå et prisuttak for gris i 2. halvår 2021 mest mulig i samsvar med Planlagt gjennomsnittlig engrospris, gjøres endringer i prisløypa.

  • Nortura Sogndal med innovativ spekematutvikling

    (31.08.21) Nortura har fått bevilget 14,7 millioner kroner fra Forskningsrådet til «DigiSpek», et prosjekt som skal gjøre norsk spekematproduksjon enda bedre.Nortura har fått bevilget 14,7 millioner kroner fra Forskningsrådet til «DigiSpek», et prosjekt som skal gjøre norsk spekematproduksjon enda bedre.

  • Klassikeren Joika endrer navn til VILTi

    (30.08.21) VILTi er det nye navnet på Joikakaker. Nytt design på emballasjen følger også med dette skiftet. VILTi og det nye designet er inspirert av samisk kultur og kulturelementer.