Nyheter/pressemeldinger

Her finner du nyhetsartikler med aktuelt stoff for medlemmene samt pressemeldinger fra Nortura.

Nyheter spesielt for de enkelte dyreslag finner du i "Siste nytt" på dyreslagets sider.

  • Planlegg slaktestrategi for å få nok fersk ribbe til jul

    (19.10.23) Mandag 4. desember er første trinn i prisjusteringa for slaktegris, for å få inn mer slaktegris og gi god tilgang av norsk ribbe før jul. Generelt er det viktig for tilgang på fersk, norsk ribbe til jul at mest mulig gris leveres innen uke 51. Planlegg strategien i din besetning allerede i dag.

  • Kjøttets tilstand 2023

    (03.11.23) Ustabile tilstander har preget norsk husdyrproduksjon i flere år som følge av koronasituasjonen. Samtidig er de langsiktige trendene mer stabile. Det gjenspeiles i statistikken Animalia presenterer i årets Kjøttets tilstand.

  • Livdyrnytt fra Nortura, oktober 2023

    (31.10.23) Nortura er inne i en tid med svært høg aktivitet på alle områder. Heldigvis ser markedsbildet noe bedre ut i år for fôringsdyr, men vi vil være avhengig av den fleksibiliteten vi opplevde mellom selger/kjøper i 2022. 

  • Ribbekvoten tas ikke inn

    (28.10.23) Noridane har kjøpt opp deler av kvoten på ribbe for 2023, men på grunn av markedssituasjonen tas ikke kvoten inn. Dette gjelder både EU-kvote og UK-kvote.

  • Lavere vekter er viktig for å sikre markedsbalanse i 2024

    (24.10.23) Fra mandag 1. januar reduseres prisen på gris over 87 kg, dette gjøres for å få bedre markedsbalansen i 2024. Det er svært viktig at alle produsenter følger opp med lavere vekter for at markedet raskest mulig skal komme i balanse.

  • Får du e-post fra Nortura?

    (Oppdatert 19.10.23) Havner e-posten i søppelmappa, eller mottar du ikke e-post fra Nortura? Vi sender ofte ut Nyhetsbrev og Eierbrev, og ser at noen har meldt seg av (unsubscribe) fra å motta. Har du gjort det må du være OBS på at vi ikke får sendt deg informasjon gjennom systemet vi bruker, og vil være utelatt til du melder deg på igjen. Kommer avregningsbrevet eller fakturaen i søppelboksen, da oppfordrer vi deg å "klarere" avsenderen.