Norfersk vant Plastløfteprisen 2024 for økt bruk av resirkulert plast

(21.03.24) «Årets vinnere viser at det er mulig å bruke resirkulert plast i matvareemballasje. I tillegg demonstrerer de viktigheten av å kontinuerlig lete etter de beste emballasjeløsningene.» Slik lyder uttalelsen fra juryen etter at gårsdagens Plastløftepriser ble delt ut. Norfersk vant prisen i sin kategori, mens Gilde og PRIOR var begge nominert i kategorien «Design for gjenvinning».

FOTO: Grønt Punkt Norge. Rasmus Haage Sørensen og Anne Maren Engeloug i Norfersk.

FOTO: Grønt Punkt Norge. Rasmus Haage Sørensen og Anne Maren Engeloug i Norfersk.

Resirkulerte PET-skåler til kjøttprodukter

Det var en stolt produktutvikler som mottok prisen på vegne av Norfersk.

– Å vinne Plastløfteprisen er utrolig morsomt! Vi setter stor pris på å få en annerkjennelse for jobben vi har gjort. Dette gjør oss enda mer motivert til å fortsette med emballasjeoptimalisering i framtiden, sier Anne Maren Engeloug i Norfersk.

Vårt heleide datterselskap, Norfersk, vant Prisen i kategorien «Økt bruk av resirkulert plast» for utviklingen av resirkulerte PET-skåler til kjøttprodukter. Skålen består av 99 prosent gjenvunnet PET, som kommer fra brukte skåler og brett. Av hensyn til matsikkerhet er det én prosent jomfruelig PET på innsiden. 70 prosent av all plast Norfersk tilfører markedet er gjenvunnet plast, som utgjør nesten 600 tonn.

NOMINERT: Mondelez, Norfersk og Bergene Holm
NOMINERT: Mondelez, Norfersk og Bergene Holm

Gjev nominasjon for Gilde og PRIOR

Gilde og PRIOR var begge nominert i kategorien «Design for gjenvinning» for endringen fra laminat til mono PP-emballasje for sosisser, bacon og spesialpølser. Til sammen har de redusert plastbruken med 13,8 tonn. De får skryt fra juryen over å ha lykkes med en slik overgang på såpass mange produkter. Det ble også vektlagt som svært positivt at merkevarene har gått over til transparent PP på de fleste av disse produktene, som forbedrer gjenvinnbarheten ytterligere. 

I år var det Kjeldsberg Kaffe og Rema 1000 som stakk av med seieren for deres nye kaffeemballasje i monomateriale. Monomateriale betyr at emballasjen kun består av ett materiale som er designet for gjenvinning, og dermed kan bli til nye produkter.

NOMINERT: Nortura, Kjeldsberg Kaffe/Rema 1000 og Orkla HPCNOMINERT: Nortura, Kjeldsberg Kaffe/Rema 1000 og Orkla HPC

Rekordmange norske bedrifter har tatt Plastløftet i regi av Grønt Punkt Norge. Til sammen har 96 bedrifter rapportert tiltak de har gjennomført i 2023, som har bidratt til økt bruk av resirkulert plast, reduksjon av plast eller design for gjenvinning av emballasje. På bakgrunn av disse tiltakene, var 16 bedrifter nominert i de ulike kategoriene. 

Nortura jobber hele tiden med forbedring av produkter og emballasje, og med dette gratulerer vi alle vinnerne og alle de nominerte!

* Polyetylen tereftalat (PET) og polypropylene (PP), kan resirkuleres og brukes om igjen flere ganger og er de mest brukte plasttypene i verden.

 

Norfersk AS

LOGONorfersk AS er utviklet av Nortura og NorgesGruppen for eksklusivt å betjene Meny, Spar og Kiwi med førsteklasses produkter av storfe, svin og lam.

Norfersk startet leveranser 3. september 2012.

Besøk norfersk.no her

Relatert informasjon (ekstern)