Godt julesalg for Nortura

(15.01.21) Norturas julesalg i korona-året 2020 ble godt, men utfordrende. – Jeg er stolt av den enorme innsatsen som ble lagt ned i hele Nortura for å få denne ekstraordinære sesongen i havn, sier Konserndirektør for Rødt kjøtt, Karolina Grønås Henriksen.

Etterspørselen etter julemat fra Gilde og Prior var stor gjennom både november og desember. Nortura har i flere produktkategorier solgt unna alt som har vært mulig å produsere. Totalt ble det solgt et større volum enn i 2019, men utfordringer som mangel på råvare, satte begrensinger på det som kunne vært et enda større salg.

Økt dagligvaresalg gjennom året, blant annet som følge av perioder med stengte svenskegrenser, gjorde at råvaretilgangen mot slutten av 2020 var lavere enn normalt. Dette gjaldt i hovedsak svin, men også tilgangen på kalkun ble berørt. Samtidig har Norturas produksjonsledd vært preget av korona. Strenge smittevernstiltak og smitte på enkelte anlegg, skapte kapasitet- og logistikkutfordringer. På toppen av dette har den betydelige reduksjonen i salget mot serveringsmarkedet, selvsagt vært krevende.

Leverte nok ribbe til jul
– Jeg er stolt av den enorme innsatsen som ble lagt ned i hele Nortura for å få denne ekstraordinære sesongen i havn. Til tross for en rekke utfordringer, har vi klart å levere det vi har. Uten råvaremangelen kunne vi levert enda mer, men eksempelvis har vi levert mer enn i fjor på pinnekjøtt og en rekke julepålegg, sier Konserndirektør for Rødt kjøtt, Karolina Grønås Henriksen, og legger til:

– Ikke minst har vi med tett og god styring klart å levere avtalt volum på ribbe. Det var viktig for oss.

Vellykket hvit jul fra Prior
For Prior har hele julen vært preget av godt salg. De to siste ukene før jul ble det satt flere salgsrekorder, og i uke 51 satte Nortura ny ukesrekord på pakking av egg. Lanseringen av Priors nye julekonsept, «Hvit jul», ble også vellykket.

– Vi er veldig fornøyde med årets julesalg, og spesielt moro er det at Priors hvite jul i Norgesgruppen ble tatt så godt imot av forbrukere. Særlig kalkunbryst og kalkunfilet, hel kylling, medisterkaker og julepølse, har gjort det bra, sier Konserndirektør for Hvitt kjøtt, egg og langtidsholdbare produkter, Siw Dejligbjerg Steen.

De siste dagene i desember ble berørt av råvaremangelen på kalkun, men Nortura klarte likevel å i stor grad levere på både forhåndsbestillinger og fortløpende bestillinger.

– Vi har hatt en tett og god dialog med våre kunder underveis, og i et annerledes år som dette kan det være krevende å spå hvor mye som går. Totalt leverte vi mer kalkun i år enn i fjor, sier Dejligbjerg Steen.

Alternativt salg og optimisme i serveringsmarkedet
Med avlyste julebord og generelt lav omsetning i serveringsmarkedet, ble Nortura Proff sittende igjen med et overskudd av produkter og råvarer denne julen. Mye ble pakket om og solgt gjennom dagligvaremarkedet, samtidig som flere initiativer ble satt i gang for å få solgt det gjenværende. Blant annet åpnet Nortura to nettbutikker for salg av pinnekjøtt.

Nortura proff har samtidig hatt fokus på å være best mulig forberedt på å hjelpe serveringsmarkedet tilbake i fart.

– Julebordsesongen ble langt på vei avlyst grunnet smittevernsrestriksjoner, men de siste fire ukene i 2020 ble likevel overraskende gode. Det ga et etterlengtet positivt signal på at det er liv i serveringsmarkedet, sier konserndirektør for Proff og industri, Petter Brinchmann, og legger til:

– Vi vet at veldig mange har et stort behov for å komme seg ut. Dette er både veldig bra og veldig krevende, for det er nok en av grunnene til at myndighetene ikke tør å løfte for mye på restriksjonene. Men den dagen de gjør det, da er vi overklare.