Nyheter - Alle nyheter

Du finner også nyhetsartikler under "Siste nytt" på dyreslagene som er spesifikke for hvert dyreslag. Ellers er et godt tips å logge inn og besøke fagbibliotekene om du er ute etter fagartikler.

  • Prisløyper engrosprisendringer 2. halvår 2022

    (30.05.22) Konsernstyret i Nortura fastsatte 23. mai planlagt gjennomsnittlig engrospris for gris, lam og egg for 2. halvår 2022. Det er satt opp følgende prisløyper for å ta ut de vedtatte prisene. Merk at dette er engrospriser, og avregningsprisene *) ikke vil være de samme. Oppdateringer på engrospriser for gris, storfe og lam per 13. september - se under hvert dyreslag.

  • Rekordresultater for Nortura under NM i kjøttprodukter

    (16.05.22) Nortura hanket inn hele 18 medaljer og to norgesmestertitler da bransjens beste grill- og spekematprodukter ble kåret torsdag kveld sist uke. Med det setter bondens selskap ny personlig rekord for antall medaljer under Norgesmesterskapet.

  • Prognose 2022 per mai – Økende og stort overskudd av egg

    (11.05.22) Den oppdaterte prognosen viser et stort og økende overskudd av egg på grunn av svakere salg enn forventet. For kjøtt forventes det god markedsbalanse og det er relativt små endringer fra siste prognose. Grensehandel og reiseaktivitet har tatt seg opp. I prognosen for salget er det lagt inn anslag fra UDI på ukrainske flyktninger til Norge.

  • Ny pølsepakning reduserer plast med 65 prosent

    (22.04.22) Gildes største pølselansering i 2022, Pølsemakerens Beste, har fått ny emballasje, og pakkes nå på et resirkulerbart pappbrett som gir en plastbesparelse på 65 prosent. Pappbrettet er satt sammen av 85 prosent papp og 15 prosent plast, og er spesielt produsert med tanke på miljøet.

  • Nortura økte antall Nøkkelhullsprodukter

    (21.04.22) I 2021 økte Nortura volumet av Nøkkelhullsprodukter fra 18% til 19,3%. Dette er et resultat av en større satsning på sunnere produkter, der fjorårets lansering av serien Gilde lyst kjøtt var en viktig bidragsyter. Innen 2030 skal 50% av Norturas salgsvolum for egne merkevarer være Nøkkelhullsmerket.